Sökmotoroptimeringens historia

Idag finns flera triljoner sidor på internet och det är otroligt viktigt att ha ett enkelt och användarvänligt system för att hitta det man söker efter. Sökmotorer började utvecklas i början på 1990-talet och blir för var dag mer avancerade. Med hjälp av bl.a. maskinlärning är sökmotorerna bättre än någonsin på att finna rätt svar till användarna och framtiden ser väldigt spännande ut.

Redan från början insåg varumärken och innehållsskapare att det var viktigt att synas i sökmotorer och arbetet med sökmotoroptimering startade på allvar. Men i takt med att sökmotorerna uppdateras och utvecklas så förändras även hur vi optimerar webbplatser. Google fick snabbt en stark marknadsposition och deras algoritm samt uppdateringar har därför haft stor påverkan på SEO-specialisternas arbete. Här följer en historisk överblick av hur Googles uppdateringar och andra sökmotorer påverkat SEO-arbetet.

Tidig sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering i det här tidiga skedet karaktäriseras av att vad som helst fungerar. Keyword stuffing, överoptimering och överdriven länkning är bara några av de strategier som används och fungerar för att ranka sin sajt högre i sökmotorerna. Algoritmerna tar lång tid att uppdatera och förändra, vilket gör att tveksamma optimeringsmetoder fungerar i långa perioder.

januari 1994

Yahoo!

Yahoo! grundades av två doktorander på Stanford University 1994. Yahoo! stod ut jämfört med sina konkurrenter eftersom de använde människor för att katalogisera webben och skapa ett katalogsystem. Bara när det inte fanns några matchningar användes partners crawlade resultat. Det gjorde att Yahoo! faktiskt levererade fler relevanta träffar än sina konkurrenter.

april 1994

 

Excite katalogiserar webben

1994 kommer flera viktiga sökmotorer ut på marknaden men de allra flesta är till en början portaler där sajter listas. Men Brian Pinkerton skapar samma år den första crawlern som indexerade hela sidor, tidigare hade sökmotorerna enbart indexerat sidtiteln. Pinkertons crawler blir starten på WebCrawler som snart blir väldigt populär.

december 1995

 

AltaVista

Innan vi hade Google så hade vi AltaVista. Vid starten i december 1995 gav denna sökmotor oss tillgång till ett stort index av webbsidor. Den var dessutom snabb och hade ett enkelt gränssnitt.

september 1998

Google grundas

15 september 1997 registreras google.com som domän. Men grundarna, Larry Page och Sergey Brin, registrerar inte företaget förrän året därpå. Deras första kontor är ett garage i Menolo Park i Kalifornien. Tidigare sökmotorer hade rankat webbsidor efter hur många gånger sökordet förekom på sidan men Page och Brin spekulerade kring ett bättre sätt som även utvärderade förhållandet mellan webbsidor. De kallade sitt nya system för PageRank och det räknade antalet länkar och kvalitén på dessa länkar för att ge en uppskattning av hur viktig en webbsida var. PageRank fick sitt namn från Larry Page och var Googles första algoritm för att ranka sajter.  

oktober 2000

Annonsering på Google

År 2000 börjar Google sälja annonser på sökord när Google AdWords lanserades. Till en början sköter Google annonskampanjerna mot en månadsavgift men snart inför de en portal där annonsörer själva kan kontrollera och lägga upp annonser.

februari 2003

AltaVista köps upp

I februari 2013 köps AltaVista upp av Overture Services, Inc. som i sin tur blir uppköpta av Yahoo! i juli samma år. 

december 2000

 

Google Page Rank Toolbar

Google lanserar sin PageRank toolbar vilket ger sökmotoroptimerare möjligheten att se sin egen sajts PageRank och följa hur den förändras under SEO-arbetet.

december 2003

Google Florida vänder upp och ned på SEO-världen

Även om det inte är den första namngivna uppdateringen Google rullat ut så är det en av de viktigaste. Uppdateringen påverkade många webbsidor och flera sajter som rankat i topp tidigare försvann helt från sökresultaten. Florida straffar sajter som sysslar med keyword stuffing och överoptimering av ankartexter och blev dödsstöten för tidigare SEO-metoder.

Nya SEO-metoder

En ny era inom sökmotoroptimering tar vid för att råda bot på oetiska optimeringstaktiker. Algoritmändringarna är snabbare och straffar sajter för dålig länkning och keyword stuffing. Google försöker ge varumärken och innehållsskapare mer lika villkor för ranking. Lokal och personligt sök introduceras och blir viktigt för att genererar mer relevanta resultat för användarna. Länkar är en viktig del av SEO-arbetet och Google försöker reglera sökresultaten för att säkerhetsställa att varumärken får sina sökresultat med etiska metoder.

januari 2005

Nofollow-tagg på länkar

För att få bukt på bloggspam lanserar Google nofollow-taggen som även plockas upp av andra sökmotorer. Det betyder att man kan bestämma vilka länkar på ens sajt som ska föra vidare länkkraft. Detta används till en början för PageRank Sculpting som en SEO-taktik. Genom att sätta vissa länkar som nofollow kan man rikta länkkraften till utvalda länkar. Google kommer senare att ändra på det här så att kvarvarande länkar får med länkkraft genom att sätta andra som nofollow.

juni 2005

XML-sitemaps

Google gör det möjligt för webmasters att skicka in XML-sitemaps direkt i Webmaster Tools (nuvarande Google Search Console). Detta ger sökmotoroptimerare direkt kontroll över hur Google crawlar och indexerar deras sajt, även om inflytandet inte är speciellt stort.

november 2005

 

Google Analytics lanseras

Google köper upp Urchin, ett webbstatistik analysprogram, och lanserar Google Analytics. Det kommer senare att bli det mest använda analysprogrammet för webbstatistik i hela världen och ett bra verktyg för att mäta effekterna av sitt SEO-arbete.

juni 2005

 

Google Sök blir personlig

Google introducerar personlig sökning som använder sig av tidigare sökhistorik för att ge personliga resultat till användarna. Till en början märks inte så stor skillnad, men med tiden när Google får mer historiska data från varje användare så märks skillnaderna. Det här är början på en mer personlig upplevelse och större användarvänlighet.

En personlig upplevelse och användarvänlighet

Med Google Suggest vill Google förbättra sökresultatet och användarupplevelsen för sina användare. Tillsammans med olika sökordsverktyg, Google Trends och Google Analytics gör det optimeringen mer fokuserad och målinriktad än den varit tidigare. Varumärken och innehållsskapare optimerar nu mer och mer sitt nya innehåll för sök.

augusti 2008

Användarvänligt och mer relevanta resultat

Google Suggest rullar ut 2008 och ger användarna förslag på sökningar samt minska stavfel och tangenttryckningar. Resultaten baseras på historisk data. Detta är ännu ett steg mot en med användarvänlig upplevelse av sök.

juni 2010

Google Caffeine

Google introducerar sitt nya indexeringssystem, Caffeine, som ska ge 50 % fräschare sökresultat. Tidigare hade Googles index fungerat i flera lager där vissa uppdaterades oftare än andra men huvuddelen tog flera veckor att uppdatera. För att hänga med i internets utveckling skapades Caffeine som istället analyserar en liten del av webben i taget och uppdaterar kontinuerligt. Det betyder att användare hittar fräschare resultat på Google än tidigare.

februari 2009

 

Canonical-taggar

Google, Microsoft och Yahoo! går ihop och tillkännager i februari 2005 att de stödjer canonical-taggen. Detta gör det möjligt för sökmotoroptimerare att ta bort självskapade dubbletter i sökmotorernas index och hjälpa sökmotorerna.

december 2011

 

AltaVista släcks ner

Yahoo!, som äger Altavista sen några år tillbaka, bestämmer sig för att släcka ner AltaVista och omdirigera domänen till sin yahoo.com.

Kvalitativt innehåll

Det blir allt viktigare med innehåll av hög kvalité annars riskerar man att bli straffad i sök. Det blir striktare regler för sökord, innehållskvalité och överoptimering. Sökresultaten förändras också och Google levererar svar på frågor direkt i resultatet med hjälp av Google Knowledge Graph och lokala sökträffar syns också direkt i sökresultatet. Många satsar på utveckla värdefullt och delbart innehåll som en del av sitt optimeringsarbete. Delat innehåll skapar bra länkar och bygger auktoritet.

2010

Google Places och lokala sökningar

Google Places har redan funnits i Google Maps men i april 2010 men nu integrerades den lokala information mer med de lokala sökresultaten och fick nya funktioner, som t.ex. lokala annonseringsmöjligheter.

juni 2011

Strukturerad data

Google och Microsoft meddelar att de båda kommer stödja strukturerad data. De skapar också nya “scheman” på schema.org, vilket är en början till att ge mer och bättre information direkt i sökresultatet. 

oktober 2011

Sekretess på sökord

Google tillkännager att du kommer börja lägga sekretess på sökfraser för att skydda användarnas privata intressen. För sökmotoroptimeringen betyder det här att optimerare inte längre kan se exakt vilka sökord som driver trafik till sajten utan en stor del visas i Google Analytics som (not provided). Detta ökar också procentuellt över tid.

april 2012


Google Penguin

“Pingvinen” är Googles så kallade ”Webspam update”. Den innebär att alla sidor som anses bryta mot ”riktlinjer för webbansvariga”, det vill säga över-optimerade sidor (även kallat black hat SEO), rankas lägre och kan bli bestraffade av Google. Onaturliga inkommande länkar, duplicerat innehåll, cloaking (att visa olika innehåll för sökmotorn jämfört med besökaren) och sökords-spamning är exempel på saker som sidor blir bestraffade för. Penguin-uppdateringar kommer rulla ut i omgångar under de kommande åren och har såklart stor påverkan på SEO-arbetet.

april 2011


Google Panda

Google Panda börjar rulla ut under våren 2011 och kommer fortsätta i omgångar under en lång period framöver. Den första delen av uppdateringen kommer påverka 12 % av alla sökresultat, vilket såklart har stor påverkan på sökmotoroptimeringen. Uppdateringen innebär att Google började värdera innehållet på sidor i mycket större grad. Tanken är att sidor med lite innehåll, mycket reklam och liknade inte skall ranka lika bra som sidor med mycket kvalitativt innehåll.

februari 2012


Google Venice

Venice-uppdateringen handlar om lokala sökningar. Aktörer i närheten av sökarens position rankade högst trots att de inte lagt en förmögenhet på SEO som många stora aktörer gör för att synas nationellt. Man behöver alltså inte specificera sin lokala position (t.ex. ”hotell Borås”), utan får ändå upp lokala träffar.

maj 2012

 

Knowledge Graph – information direkt i sökresultatet

Google börjar visa information på vissa sökningar direkt i sökresultatet. De kallar det för Knowlegde Graph och visar kompletterande information om framförallt platser, kända personer och saker. Tanken är att användarna snabbt och lätt ska hitta information. Google ser det också som ett steg mot framtidens sök, vilket använder internets kollektiva kunskap och förstår världen lite mer som en människa gör.

Mobilanpassat och relevant

Den starka mobiltrenden har gjort mobilanpassning till ett måste. Även lokala sökningar blir allt vanligare och lokala resultat syns på fler sökord. Personalisering är ordet och Google använder historisk data, platsbestämning och enhet för att visa personliga resultat med högre relevans för användaren.  För att öka sin auktoritet i sök måste varumärken bygga relationer, utnyttja long tail-sökord och bygga länkar. För att kunna konkurrera på internet behöver man anpassa efter person och erbjuda kvalitativt innehåll.

augusti 2012

Google Hummingbird

Hummingbird är en algoritmuppdatering som innebär att Google börjar förstå så kallade konversationssökningar, där sökmotorn förstår hela innebörden av längre sökningar snarare än varje ord för sig. T.ex. ger” What’s the closest place to buy the iPhone 5s to my home?” inte längre bara resultat på “buy” och “iphone 5s”, utan vart den närmaste fysiska butiken som har iPhone 5s i sortimentet ligger. Detta innbär också att Google förstår synonymer i mycket större utsträckning. Det här är början på en större söktrend där användarna ställer faktiskt frågor till sökmotorn, inte bara söker på enstaka sökord.

augusti 2014

HTTPS/SSL-certifikat

Google går ut med att de kommer premiera säkra sajter vilket betyder att de kommer ge en liten rankingboost till sajter med HTTPS/SSL-certifikat. De börjat i liten skala men säger också att om resultatet blir positivt så kommer de stärka rankingsignalen för säkrare sajter. 

oktober 2015

RankBrain

Google gör ett stort tillkännagivande om att maskininlärning har varit en del av algoritmen i flera månader. De kallar denna artificiella intelligens för RankBrain och den används främst för att förstå sökningar som användare gör och hitta relevanta sökträffar som kanske inte använder de exakta orden som det söktes efter. RankBrain sägs vara den tredje största rankingfaktorn. 

september 2016

Penguin i realtid

Efter många Penguin-uppdateringar genom åren för att motverka webspam så har Google nu gjort “Pingvinen” till en del av sin algoritm och den kommer därför köras i realtid. Tidigare fick sidor som straffats för spam vänta på nästa Penguin-uppdatering innan bestraffningen försvann och de kunde börja ranka igen. 

juli 2014


Google Pigeon

Den här uppdateringen är döpt av sajten ”Search Engine Land” och är enligt Google själva, ingen ”riktig” uppdatering. Men det som påverkades var de lokala sökresultaten. Uppdateringen kommer att ge mer användbara, relevanta och korrekta lokala sökresultat och skapar även ett större samband mellan den lokala och den organiska algoritmen.

april 2015

 

“Mobilegeddon”

I takt med att sökningar på mobilen ökar kommer Google med en stor uppdatering för mobilsök. “Mobilegeddon” betyder att mobilvänlighet blir en rankingfaktor. Detta är ett led i Googles arbete för mer relevanta resultat och högre användarvanlighet. De vill visa de som söker via sin mobil de bästa resultaten och det betyder att innehållet även ska vara lätt att ta till sig, det ska alltså vara enkelt att se det på mobilen. Detta blir såklart ännu mer viktigt i takt med att mobilanvändandet ökar.

februari 2016

 

Annonsförändringar på sökresultatlistan

Google gör lite uppdateringar på Google AdWords vilket betyder att de högerställda annonserna på sökresultatlistan försvinner och de tre toppannonserna utökas till fyra. Det fick stora förändringar i klickfrekvens både för betalda och organiska sökträffar.

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng