Skriva text för webben

Ett bra innehåll är förutsättningen för en framgångsrik webbplats. Dina besökare letar efter information, inspiration och underhållning, där sökmotorerna är verktyget för att hjälpa dem hitta vad de söker.

Sökmotorn behöver innehåll i form av text för att kunna förstå vad din sida handlar om och indexera den därefter. Dina besökare vill också ha information som är lättläst och som svarar på deras frågor.

Kanske känns det som en omöjlig kombination, men faktum är att de texter du skriver som svarar på dina besökares frågor är de som sökmotorerna gillar allra bäst. Bra innehåll är skrivet med besökaren i fokus och det gäller att ni levererar rätt innehåll i rätt tidpunkt. Här är några tips på hur du skriver bra texter för webben som både besökare och sökmotorer gillar!

Vad är brödtext?

Brödtext är ett begrepp man hör ibland när det gäller att skriva text. Men vad betyder det egentligen? Brödtexten är allt löpande textinnehåll på din webbplats och det är här huvuddelen av din information finns. Textinnehåll är ett av de element som väger tyngst när Google värderar kvalitén på din webbplats, därför är det viktigt att skriva bra texter som är optimerade för både användare och sökmotorer.

Hur skriver man bra texter för webben?

Genom åren har det funnits många olika metoder för att ranka högt på sökmotorer, men det som växt fram allt mer är ett fokus på innehåll av hög kvalité. Sökmotorer har blivit allt smartare och kan läsa brödtext på ett helt annat sätt än för bara några år sedan.

Högkvalitativt innehåll kan innebära många saker, men några av de aspekter sökmotorer värderar högt är:

  • Innehåll som är värdefullt för besökarna
  • Innehåll som är unikt
  • Innehåll som är levande och aktuellt

Värdefullt innehåll

Att skapa ett värdefullt innehåll handlar om att på ett bra sätt ge besökarna den information de letar efter. För att kunna skapa ett värde för dina potentiella kunder är det viktigt att du förstår din målgrupp och de problem de ställs inför. Först då kan du börja skapa texter som svarar på deras frågor. Men det gäller också att innehållet motsvarar de förväntningar besökarna fått genom till exempel titlar, metabeskrivningar och ankartexter.

Det gäller också att ha tillräckligt med innehåll, exempelvis är endast någon mening per målsida alldeles för lite. Hur mycket som är lagom beror helt på vilken typ av sida det är och vad syftet med innehållet är. En bra fingervisning är minst 300 ord men i en del fall kommer du behöva ännu mer text för att ge ett värde till läsaren. En tillräcklig mängd innehåll ger även möjlighet att få med viktiga sökord på ett bra sätt. Sökorden bör finnas med tillräckligt ofta för att sökmotorerna ska förstå vad målsidan handlar om, men inte så ofta att det ses som spam eller texten blir oläslig.

Längre texter ger dig också en möjlighet att synas på synonymer och relaterade sökfraser. Det är också mycket enklare att få med så kallade long tail-fraser som står för 70 % av alla sökningar på Google. En längre text ger dig därför en bredare synlighet.

Det är också viktigt att ha i åtanke att Google ständigt arbetar för att göra sin sökmotor så användarvänlig som möjligt eftersom de vill leverera värdefulla sökträffar till sina användare. Ett steg i detta är deras artificiella intelligens, RankBrain. Ett av AI:t huvudsyften är att lära sig förstå användarnas intention med en sökning. För varje sökning som görs lär sig RankBrain mer om vad användarna egentligen menar och vill ha. Intentionen bakom en sökning blir därför allt viktigare och exakt matchning blir inte lika relevant. Det kommer därför att bli viktigare och viktigare att leverera värde och bredd och inte bara en text med exakta sökordsmatchningar.

Unikt innehåll

Unikt innehåll innebär att varje text ska vara unik, både gentemot andra undersidor på din webbplats och mot andra webbplatser. Duplicerat innehåll kan göra att sökmotorer ignorerar en av sidorna, eller i värsta fall båda, då innehållet ses som överflödigt eller plagierat. Mycket duplicerat innehåll kan straffa hela webbplatsen om det tolkas som spam.

Duplicerat innehåll kan bero på flera olika saker, det behöver inte alltid vara medvetet. Det är också vanligt att webbutiker som säljer samma varumärken och produkter som sina konkurrenter ibland använder texter från sina grossister eller direkt från tillverkaren och då blir det inte unikt innehåll vilket kan påverka målsidans ranking på sökmotorn. Det kan också vara texter som allmänna villkor, köpvillkor eller liknande som finns med utskrivna på varje produktsida. I dessa fall är det bättre att länka till en specifik sida där detta innehåll finns.

Aktuellt innehåll

Din webbplats är en levande del av Internet. Varje uppdatering du gör när webbplatsen väl ligger live spelar är viktiga i interaktionen med dina besökare, dina kunder och sökmotorerna. Därför kan en statisk sida helt utan uppdateringar uppfattas som “död” och utan något nytt att erbjuda. Det betyder att om du uppdaterar din sajt ofta med värdefullt och unikt innehåll så kommer sökmotorer alltid hitta nytt innehåll som svarar på användarnas sökfrågor.

Nytt fräscht och aktuellt innehåll betyder också att din sajt frekvent indexeras på nytt. Detta betyder nödvändigtvis inte att du får en högre ranking men ju oftare du uppdaterar din webbplats desto oftare måste sökmotorerna besöka din sajt. Sökmotorn upptäcker varje gång du gör en uppdatering och indexerar om din sajt samt omvärderar din ranking. Om du fortsätter att konsekvent publicera innehåll av hög kvalité ökar du dina chanser att ranka bättre på relevanta sökord.

Men inte bara sökmotorerna uppskattar aktuellt innehåll dina besökare kommer också uppskatta att få ny och fräsch information och de kommer återkomma till din webbplats för att få det.

Hur ska du INTE göra?

När man tidigare pratat om text och sökmotoroptimering så har det inte alltid varit så stort fokus på användarvänlighet och läsvänlighet. Idag är det viktigt att texterna på din webbplats är skrivna med dina kunder och besökare i fokus men för några år sedan skrevs texter i många fall helt för sökmotorer. Dessa “genvägar” till högre ranking är något som sökmotorerna idag straffar och därför ska du inte använda dig av dessa två föråldrade optimeringsmetoder:

Keywordstuffing

Det kallas keywordstuffing när man använder ett sökord överdrivet mycket på en och samma målsida. Det gjordes tidigare eftersom sökmotorerna räknade hur många gånger ett sökord fanns i texten och fanns det ofta antogs innehållet vara relevant och ge mycket information. Problemet med det här är att det ofta gjorde texterna oläsbara och inte alltid användbara för läsaren. Överdriven användning av sökorden uppfattas därför numera inte som ett tecken på relevant innehåll utan mer som spam och det kan straffa sig på sökmotorerna.

Dolt innehåll

Tidigare fanns det en del i branschen som skrev innehåll exklusivt för sökmotorerna och som de inte nödvändigtvis ville att en mänsklig besökare skulle se. För att uppnå det här gjordes texten “osynlig” på målsidan genom att till exempel göra texten i samma färg som bakgrunden eller flytta den utanför skärmen. Då kunde sökmotorerna fortfarande se texten men den syntes inte för det mänskliga ögat. Många gjorde så här för att bibehålla användarvänligheten på sin webbplats men idag kan dessa metoder straffa sig i sökmotorerna och därför är det viktigt att texten är intressant och lättläst.

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng