GOOGLE SEARCH CONSOLE

Google Search Console (GSC) är Googles verktyg för webbansvariga. Tidigare kallades det för Google Webmaster Tools (GWT). Det är en gratis tjänst som ger dig mycket information om din webbplats och dina besökare. Du kan använda den för att ta reda på hur din webbplats presterar i Googles sökresultat.

Även fast verktyget är framtaget för webbansvariga kan även du som inte är, eller känner dig som en, ”webbbansvarig” ha stor nytta av att använda Google Search Console. Verktyget har många resurser för webbansvariga som även andra har nytta av.

Med hjälp av Google Search Console kan du till exempel se hur många gånger Google visat upp din hemsida för ett visst sökord. Du kan även se hur många som har klickat (kallas för impressions i verktyget) på just din länk i sökresultatet samt på vilken position du syns på.

Eftersom googles sökresultat är där dina kunder hittar dig är informationen om vad du syns på för sökord, hur många som klickar på din hemsida samt på vilken position du syns på viktigt att ha koll på.

Verktyget kan också hjälpa dig att hitta och fixa webbplatsfel, skicka in en webbplatskarta och skapa och kontrollera en robots.txt fil.

 

Lägg till och verifiera din webbplats i Google Search Console

För att komma åt informationen i Google Search Console måste du lägga till din webbplats och verifiera den. Genom att lägga till och verifiera din webbplats i Search Console visar du för Google att du äger webbplatsen, är webbansvarig eller en auktoriserad användare.

Verifiering via Google Analytcis eller Google Tag Manager

Det enklaste sättet att verifiera sin hemsida i Google Search Console är att använda sig av sitt script från Google Analytics (GA) eller Google Tag Manager (GTM). För att verifiera din sajt via dessa script behöver de ligga på rätt ställe i koden. Det är därför viktigt att kontrollera att scripten ligger där Google rekommenderar att de ska ligga. Google Anlaytics-scriptet ska ligga sist i <head> och det Google Tag Manager ska ligga först i <body>. Du verifierar sedan enkelt genom att följa instruktionerna.

Alternativa sätt att verifiera din webbplats i Google Search Console

Om du inte kan verifiera din webbplats med hjälp av Analytics eller Tag Manager så kan du använda någon av de andra metoderna: ladda upp en HTML-fil, lägga till en HTML-tagg eller via din domännamnsleverantör.

Verifiering via HTML-fil: För att kunna verifiera din sajt med det här alternativet behöver du kunna ladda upp en HTML-fil på din server. Du får en fil från Search Console som du sedan laddar upp på din server. Google söker sedan efter den här filen och när den hittar den verifieras sajten.

Verifiera via HTML-tagg: Det här sättet att verifiera kräver att du kommer åt koden på din webbplats. I vissa Content Management System (CMS) kan du lägga till kod i <head> utan att behöva redigera dina HTML-filer. Search Console ger dig en metatagg som ska placeras i <head>. När det är gjort söker Google efter metataggen och när den hittar den verifieras din webbplats.

Verifiera via din domännamnsleverantör: Den här metoden för verifiering kräver att du kan ändra dina DNS-inställningar. I listan väljer du rätt leverantör och sedan lägger du till verifieringstexten i en DNS TXT-post eller i en CNAME-post. Den här metoden verifierar också alla subdomäner och subkataloger vilket är smidigt när du har en stor webbplats.

Verifiera din hemsida om du använder WordPress

Om din hemsida är bygg med WordPress som plattform finns det ett gratis tillägg du kan installera som gör det väldigt enkelt och smidigt att koppla samman Google Search Console (GSC) med din hemsida. Detta tillägg heter Yoast SEO och går att ladda ner och installera från WordPress adminpanel. Under menyn ”tillägg” klickar du på ”lägg till nytt” och söker sedan efter Yoast SEO och följer sedan instruktionerna för installationen.
Här är en video (på engelska) som i detalj förklarar hur du installerar Yoast SEO på din hemsida i WordPress.

Länka Analytics och Search Console

Om du har länkat samman Analytcis och Search Console får du djupare information i Analytics om hur dina målsidor presterar i Google Sök. I en gemensam vy kan du se både hur många gånger en målsida visats, hur många klick den fått och vanlig besöksdata från Analytics. Det är ett kraftfullt verktyg för att analysera effekterna av din sökmotoroptimering.

Läs mer om att koppla ihop Search Console med Google Analytics här.

Mät användbarhet på mobila enheter med Google Search Console

Sedan den 1 juli 2019 indexerar Google alla nya hemsidor utifrån ett ”mobile first”-perspektiv. Vad det innebär är att Google först och främst bedömer en hemsida utifrån hur den presterar på en mobiltelefon.

I Search Console kan du se om det finns några problem med din hemsida för de som besöker den via mobilen. Verktyget visar vad problemet är och det går även att testa att de ändringar man har gjort har löst problemet.

Strukturerad data

Strukturerad data gör det lättare för sökmotorn att förstå vad din hemsida handlar om och påverkar även hur Google visar upp din hemsida och dess innehåll när potentiella kunder söker efter det just du erbjuder.

Strukturerad data handlar om att märka upp informationen du har på hemsidan så att Google bättre förstår informationen som finns där. Ett exempel är om du har recept på din hemsida då kan du med hjälp av strukturerad data märka upp vad som är ingredienser, tillagningstid, temperatur med mera.

Google Search Console har ett testverktyg där du kan testa och se om det finns några fel på din hemsida gällande strukturerad data.

Testverktygen hittar du här.

Har du frågor eller vill ha hjälp med Google Search Console för din hemsida är du välkommen att kontakta oss här.

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!