Google Analytics

Google Analytics (GA) är ett statistikverktyg som ger dig mycket information om dina webbplatsbesökare och vilka sidor de tittar på. Det är helt gratis och enkelt att implementera på din sajt. Även om det finns många andra statistikverktyg (dyra sådana också) så är Google Analytics idag branschstandard hos de flesta tack vare den oslagbara prisvärdheten för så mycket, och komplex, data.

Börja använda Google Analytics

Har du en webbplats? Då bör du även ha Google Analytics på den! Det är ett enkelt sätt att lära dig mer om dina besökare och vad de uppskattar och hur de agerar på din webbplats. Det finns otroligt mycket data i Google Analytics och du kan segmentera data för att få reda på det just du behöver veta.

Det är lätt att implementera Google Analytics på din webbplats. Skaffa först ett Google Analytics-konto och skapa en webbegendom. Scriptet du får från GA lägger du sedan till sist i head-elementet i koden på din webbsida. Många Content Management System (CMS) har lösningar för hur du enkelt kan lägga till ett GA-script utan att behöva redigera manuellt i koden. När koden är inlagd kan du kontrollera i realtid att besöken loggas på rätt sätt.

Strukturera upp ditt Analytics-konto

Din webbegendom i Analytics är uppbyggd så att du kan ha flera olika vyer. All typ av segmentering och filtrering som du gör på en vy kommer permanent påverka din data härifrån och framåt. Det är därför bra att ha en optimal struktur på ditt GA-konto redan från start så att du inte korrumperar din data. Google rekommenderar därför att alltid ha tre grundläggande vyer:

Ofiltrerad vy – en vy  med ren data utan förändringar eller anpassningar

Rapportvy – en vy där spam och interntrafik filtrerats bort. Det är den här vyn du använder för att läsa av din statistik.

Testvy – en kopia av rapportvyn där du kan testa nya förändringar och filtreringar innan du implementerar dem i din rapportvy.

Vad betyder begreppen i Google Analytics?

Kanaler

Organic Search: Vanliga besök från sökmotorer (från Google, Bing osv). Alltså inte betalda annonser.

Direct: Besök där användaren skrivit i webbadressen direkt.

Referral: Besök från andra webbplatser där domänen finns länkad

Paid Search: Besök från betaltjänster som Adwords

Social: Besök från sociala medier som ex. Facebook

Begrepp

Sessioner: Totalt antal sessioner under datumintervallet. En session är den tid då användaren aktivt använder din webbplats, app eller annat. All användningsinformation (till exempel skärmvisningar, händelser, e-handel) är kopplad till en session.

% nya sessioner: Uppskattning av procentandelen förstagångsbesök.

Nya användare: Antalet förstagångsanvändare inom angivet datumintervall. Användare som inte redan har en cookie räknas som nya användare. Om användaren har rensat cookies kommer hen räknas som en ny användare igen.

Avvisningsfrekvens: Avvisningsfrekvensen är antalet besök på endast en sida (det vill säga besök där personen lämnade webbplatsen från ingångssidan).

Sidor/session: Det genomsnittliga antalet sidor som visades per session. Upprepade visningar av en enskild sida räknas.

Gen. sessionslängd: Genomsnittlig längd på en session

Sidvisningar: Sammanlagt antal gånger som sidorna visades. Upprepade visningar av en enskild sida räknas.

 

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng