Webbplatskarta

Webbplatskarta stärker upp internlänkningen

En webbplatskarta, eller sitemap som det också kallas, erbjuder en bra möjlighet att komplettera och stärka upp en sajts internlänkning. Detta är därmed ytterligare en metod att berätta för sökmotorerna vilka undersidor man har och vart de ligger.

Synlig webbplatskarta

Med en synlig webbplatskarta visar man inte bara sökmotorer vägen till undersidor på sajten, man ger dessutom besökare en möjlighet att få se en slags sammanfattning av ens sajt – en enkel översikt av undersidor – vad de heter och hur de hittas i förhållande till varandra. För att se hur det kan se ut, titta gärna på vår webbplatskarta 

Dold webbplatskarta

En dold webbplatskarta är inte alls så hemskt som det kanske låter – det handlar inte om något fuffens. Istället handlar det om en hemsidakarta formaterad i XML-format som ligger “bakom” hemsidan – inte direkt synlig för besökare men lätthittad för sökmotorer. För säkerhetsskull brukar man länka till den i sin robots.txt.

Fördelar med denna dolda webbplatskarta eller sitemap är flera. Den kan innehålla information om när en aktuell sida senast uppdaterades, hur ofta man rekommenderar att sökmotorer kommer tillbaka och dessutom inbördes prioritera olika undersidor emellan. En länk till en sida presenteras ofta i ett format som ser ut så här:

" <url>
<loc>https://getupdated.com/</loc>
<lastmod>2010-11-16T06:08:31+00:00</lastmod>
<changefreq>weekly</changefreq>
<priority>1.00</priority>
</url>
 

En annan stor fördel med denna typ av webbplatskarta är att man kan registrera den i Google Webmaster Tools och där följa riktigt bra hur det går för Google att indexera ens sajt.

Vill du ha en egen rekommenderar vi att du låter generera den. En webbtjänst som vi tycker är extra bra och vill rekommendera är www.xml-sitemaps.com.

Vi har arbetat med sökmotoroptimering sedan 1999 och vill att hela webben ska vara innehållsrik, levande, full med kvalitet men framför allt sökmotorvänlig. Passa gärna på att även läsa hur vi själva jobbar med sökmotoroptimering.

 

de senaste trenderna inom digital marknadsföring

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

Vad är det egentligen man ska tänka på när man ska skriva en text som är sökmotoroptimerad? Hur bör man konstruera en text om man vill öka chansen att den visas upp av Google? Mikael Högling, Seo-copywriter på Torget Updated reder ut begreppen. Inledning När du...

läs mer

Säg hej till oss!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng