Sökmotor

En sökmotor hjälper användare hitta information på internet. Den skannar av alla sidor på webben och indexerar dem i sin egen databas. Sedan använder sökmotorn en formel för att ranka sidornaefter hur relevanta de är för sökningen. Exempel på stora sökmotorer är Google, Bing och Yahoo.

 

Det finns över 60 triljoner individuella sidor på internet idag, och det ökar ständigt. En sökmotor blir därför väldigt viktig för att hitta det man letar efter i detta hav av information.

Sökmotorn är ett program som crawlar och läser av sidor på nätet. Den gör detta genom att följa länkar från sida till sida. Varje sida läses av och kategoriseras efter bland annat sitt innehåll och läggs in sökmotorn index. Detta index är en enorm databas med massor med information om alla sidor på webben.

När en användare gör en sökning så plockar sökmotorn fram de mest relevanta sidorna ur sitt index. De använder en algoritm, som är en formel med flera olika faktorer, för att rangordna vilka sidor som bäst besvarar sökningen. Googles algoritm innehåller över 200 olika faktorer så rankingen är en komplex process.

Resultatet presenteras sedan i en söklista på sökmotorns webbplats.

Olika sökmotorer

Google

Namnet Google kommer från ordet Gogol som är betecknar en matematisk term för talet 10 upphöjt till 100. Bolaget startades 1996 som ett forskningsprojekt på Stanford University av Larry Page och Sergey Brin med målet att skapa en ny och bättre sökmotor än de då befintliga sökmotorerna. Tanken bakom projektet var att skapa en sökmotor som kunde analysera relationer mellan olika webbsidor. Om en sida har många inlänkar från andra relevanta sidor, rankas den högre än andra som inte har samma mängd relevanta inlänkar. Detta är grunden till dagens mer avancerade system som kallas PageRank.

Google har växt från att bara vara en söktjänst till ett företag som erbjuder många olika tjänster, några av de mest kända tjänsterna som erbjuds förutom söktjänsten är: Analytics, Google Earth, Gmail, Google My Business, Google Docs, mm. Google har sedan introduktion utvecklats till den i särklass mest använda sökmotorn på Internet. Varje dag görs det över 50 miljoner sökningar på Google enbart i Sverige.

Förutom det organiska sökresultatet där sidans placering beror av en rad kvalitetsfaktorer erbjuder Google även möjligheten att betala för att synas i anslutning till sökresultaten, dessa sponsrade länkar kallas för AdWords.

de senaste trenderna inom digital marknadsföring

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

Vad är det egentligen man ska tänka på när man ska skriva en text som är sökmotoroptimerad? Hur bör man konstruera en text om man vill öka chansen att den visas upp av Google? Mikael Högling, Seo-copywriter på Torget Updated reder ut begreppen. Inledning När du...

läs mer

Säg hej till oss!