Rubrikstruktur

Rubrikstrukturen på din webbplats är väldigt viktig både för besökare och sökmotorer. Den berättar vad som är viktigt i innehållet och hur det hänger ihop. För att definiera vad som är en rubrik och inte används i HTML-koden olika rubrik-taggar, från <h1> till <h6> beroende på hur viktig rubriken är i hierarkin.

Men det är inte bara på webben som rubrikhierarkin är viktigt, även i andra typer av dokument är detta standard. Du kan oftast se i ordbehandlingsprogram att rubrikerna har olika namn som Rubrik 1, Rubrik 2 osv. vilket är precis samma sak som rubriktaggar i HTML.

Rubriker i rätt hierarki

Det problem vi ofta stöter på med rubriker på webbplatser vi analyserar och arbetar med är att de inte följer rätt hierarki. Ofta använder man rubrik-taggarna mer som designelement än som de strukturella element de faktiskt är.

Huvudrubrik <h1>

Vad är då en korrekt rubrikhierarki? <h1> är den största rubriktaggen och används för att ge din målsida en huvudrubrik, det ska därför bara finnas en per sida. Vissa undantag finns kodmässigt i HTML5 (läs mer om detta längre ner) men för SEO rekommenderar vi fortfarande bara en h1-rubrik per målsida. Du kan likna det vid att en bok eller en uppsats bara har en titel.

Underrubriker <h2>till <h6>

Efter huvudrubriken följer kanske flera underrubriker om innehållet är långt. Då använder man rubriktaggarna <h2> till <h6>. Här är det viktigt att följa hierarkin, en underrubrik efter den inledande h1-rubriken ska alltid vara en <h2>, en under-underrubrik ska alltid vara en <h3>. Om man gör en förteckning av rubrikerna på den här sidan skulle det se ut så här:

Exempel på rubrikstruktur

Rubrikhierarki för bloggar

Om du har en blogg, och speciellt om du visar inlägg på kategori- och arkivsidor, så är det viktigt att tänka lite extra på rubrikhierarkin. På bloggens startsida bör det finnas en huvudrubrik (h1) och rubriker till eventuella blogginlägg bör vara underrubriker (h2). Men när du klickar dig in på inlägget och kommer till dess enskilda sida bör rubriken istället vara en huvudrubrik (h1). Krångligt? De flesta Content Management Systems, CMS, löser detta automatiskt utan att du behöver tänka på det. När du kontrollerar din hierarki ska du alltid utgå från hur det ser ut på den aktuella webbsidan. Huvudrubriken på en enskild sida behöver inte vara en huvudrubrik på alla sidor.

Rubriker för SEO

Använd alltid sökord i rubrikerna

Om din text är lång är det bra att dela upp den i underrubriker. Då blir texten uppdelad i flera block som är lätta att skanna av för både besökare och sökrobotar. Det är faktiskt så att när vi läser en text, speciellt på nätet, så skumläser vi ofta. Förutom att dela upp texten i block med underrubriker är det därför också viktigt att utnyttja rubrikerna optimalt och inkludera relevanta sökord. Detta gör det lättare för de som skumläser att hitta den information de letar efter.

Men det är inte bara dina mänskliga besökare som tycker det är lättare med sökord i rubrikerna. Sökrobotar lägger ofta större vikt vid rubrikerna när de crawlar och indexerar webbsidor. Det gör att en bra struktur med sökord i rubrikerna kan ge din webbplats fördelar jämfört med konkurrerande webbsidor i sökmotorns index.

Relaterade sökord och synonymer

Med sökord i rubrikerna menar vi inte enbart ditt huvudsakliga fokusord, det kan lätt kännas upprepande och överoptimerat i en längre text. Men det finns så många fler relaterade sökord som kan vara bra att nämna eller synonymer till ditt fokusord. Detta får också en positiv effekt eftersom du breddar din text och på så vis även optimeringen. Med fler relaterade fraser och synonymer kan du synas bredare än om du bara fokuserar på ett sökord. Dessutom känns det mer naturligt vilket både dina läsare och sökmotorerna kommer uppskatta.

Rubriker och kod

Rubriker och tillgänglighet

Rubrikstrukturen är viktig för tillgängligheten på din webbplats, särskilt för personer som inte kan läsa bra från en skärm. Om rubrikerna är definierade i HTML-koden kan en skärmläsare göra en översikt och läsa alla rubriker högt. På så vis kan även de med nedsatt syn “skumläsa” texten och få en bild av vad den handlar om innan de ger sig in i den. Utöver detta kan skärmläsare också hjälpa läsaren att hoppa från rubrik till rubrik och på så sätt använda rubrikerna för navigering.

Rubriker och HTML5

I klassisk HTML-kod ska man bara använda en h1-rubrik per webbsida, som vi nämnt ovan. Men i den senaste versionen, HTML5, startar varje sektion (till exempel <section> och <article>) med en egen h1-rubrik. Man ändrade detta för att enklare kunna kombinera flera delar på en och samma sida. Det fungerar dock inte lika bra i praktiken och speciellt inte ur en SEO-synpunkt. Vi rekommenderar därför fortfarande att man använder enbart en h1-rubrik per webbsida.

de senaste trenderna inom digital marknadsföring

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

Vad är det egentligen man ska tänka på när man ska skriva en text som är sökmotoroptimerad? Hur bör man konstruera en text om man vill öka chansen att den visas upp av Google? Mikael Högling, Seo-copywriter på Torget Updated reder ut begreppen. Inledning När du...

läs mer

Säg hej till oss!