Meta robots

 

Meta robots är en metatagg som talar om för sökmotorerna hur de ska crawla och indexera webbsidan och dess innehåll. Den ska ligga bland de andra metataggarna i head-elementet på alla webbsidor.

 
meta robots tagg

Parametrar

Meta robots-taggen kan innehåll olika parametrar för att definiera för sökmotorerna hur de ska crawla och indexera innehållet på en webbsida. Om parametrar upptäcks av sökrobotar på webbsidan så ger de ett starkt förslag om hur de bör crawla och indexera innehållet men det är inte något som måste följas. En del sökrobotar kommer därför ignorera dina meta robots-taggar.

Här är de vanligaste parametrarna som sökmotorer använder när de ska crawla och indexera webbsidor:

  • Noindex: Talar om för sökmotorn att inte indexera webbsidan.
  • Index: Talar om för sökmotorn att indexera webbsidan. Detta är default-läge och du behöver inte specificera detta i koden.
  • Follow: Oavsett om webbsidan är indexerad eller inte så ska sökroboten följa alla länkar på sidan och på så vis skicka vidare länkkraft till de länkade sidorna.
  • Nofollow: Säger till sökmotorn att inte följa några länkar på webbsidan.
  • Noimageindex: Talar om för en sökrobot att inte indexera några bilder på webbsidan.
  • None: Samma betydelse som att sätta noindex och nofollow tillsammans.
  • Noarchive: Sökmotorer ska inte visa en cachad länk till den här sidan i sökresultatet.
  • Nocache: Samma som noarchive men används bara av IE och MSN/Live.
  • Nosnippet: Sökmotorer ska inte visa ett snippet (alltså en meta description) för den här sidan i sökresultatet.
  • Unavailable_after: Sökmotorn ska inte visa webbsidan i sökresultatet efter ett visst datum. Datumet måste skrivas i RFC 850-format.

Meta robots ut ett SEO-perspektiv

Sökmotoroptimering handlar om att göra webbsidorna tillgängliga och så relevanta som möjligt för sökrobotar. Därför är det viktigt att se till att alla sidor på webbplatsen är indexerade och att länkar kan följas.

Parametrarna “index, follow” ‘är grundinställningen men det vanligaste indexeringsfelet är att meta robots-taggen istället har parametern “noindex, nofollow”. Oftast är det här ett misstag från webbutvecklaren. När man håller på och utvecklar en webbplats vill man inte att den ska bli indexerad i sökmotorerna innan den är helt färdig. När man sedan lanserar webbplatsen är det lätt att glömma att ändra meta-robots-taggen. Du kan kontrollera om din webbplats indexerats av Google genom en så kallad site-sökning: skriv bara in site:https://www.yourdomain.com i sökfältet så kommer webbplatsens indexerade sidor upp i sökresultatet.

Men alla sidor på din webbplats behöver inte alltid indexeras. Exempelvis kan varukorgen i en webbutik, tack-sidor för ifyllda formulär osv. vara sidor som du inte vill ha med i sökmotorernas index. Dessa kan då sättas som noindex. Meta robots-taggen kan också vara ett sätt att hanteraduplicerat innehåll.

de senaste trenderna inom digital marknadsföring

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

Vad är det egentligen man ska tänka på när man ska skriva en text som är sökmotoroptimerad? Hur bör man konstruera en text om man vill öka chansen att den visas upp av Google? Mikael Högling, Seo-copywriter på Torget Updated reder ut begreppen. Inledning När du...

läs mer

Säg hej till oss!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng