Google Search Console

Google Search Console (GSC) är Googles verktyg för webbansvariga. Tidigare kallades det för Google Webmaster Tools (GWT). Det är en gratis tjänst som ger dig mycket information om din webbplats och dina besökare. Du kan använda den för att ta reda på hur din webbplats presterar i Google Sök. Det kan också hjälpa dig att hitta och fixa webbplatsfel, skicka in en webbplatskarta och skapa och kontrollera en robots.txt-fil.

 

Lägg till och verifiera din webbplats i Google Search Console

För att komma åt informationen i Google Search Console måste du lägga till din webbplats och verifiera den. Genom att lägga till och verifiera din webbplats i Search Console visar du för Google att du äger webbplatsen, är webbansvarig eller en auktoriserad användare.

Verifiering via Google Analytcis eller Google Tag Manager
Det enklaste sättet att verifiera sin sajt i Google Search Console är att använda sig av sitt script från Google Analytics (GA) eller Google Tag Manager (GTM). För att verifiera din sajt via dessa script så behöver de ligga på rätt ställe i koden. Det är därför viktigt att kontrollera att scripten ligger där Google rekommenderar att de ska ligga. Google Anlaytics-scriptet ska ligga sist i <head> och det Google Tag Manager ska ligga först i <body>. Du verifierar sedan enkelt genom att följa instruktionerna.

Om du inte kan verifiera din webbplats med hjälp av Analytics eller Tag Manager så kan du använda någon av de andra metoderna: ladda upp en HTML-fil, lägga till en HTML-tagg eller via din domännamnsleverantör.

Verifiering via HTML-fil: För att kunna verifiera din sajt med det här alternativet behöver du kunna ladda upp en HTML-fil på din server. Du får en fil från Search Console som du sedan laddar upp på din server. Google söker sedan efter den här filen och när den hittar den verifieras sajten.

Verifiera via HTML-tagg: Det här sättet att verifiera kräver att du kommer åt koden på din webbplats. I vissa Content Management System (CMS) kan du lägga till kod i <head> utan att behöva redigera dina HTML-filer. Search Console ger dig en metatagg som ska placeras i <head>. När det är gjort söker Google efter metataggen och när den hittar den verifieras din webbplats.

Verifiera via din domännamnsleverantör: Den här metoden för verifiering kräver att du kan ändra dina DNS-inställningar. I listan väljer du rätt leverantör och sedan lägger du till verifieringstexten i en DNS TXT-post eller i en CNAME-post. Den här metoden verifierar också alla subdomäner och subkataloger vilket är smidigt när du har en stor webbplats.

Länka Analytics och Search Console

Om du har länkat Analytcis och Search Console får du djupare information i Analytics om hur dina målsidor presterar i Google Sök. I en gemensam vy kan du se både hur många gånger en målsida visats, hur många klick den fått och vanlig besöksdata från Analytics. Det är ett kraftfullt verktyg för att analysera effekterna av din sökmotoroptimering.

Läs mer om integrationen av Search Console-data i Google Analytics.

de senaste trenderna inom digital marknadsföring

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

Vad är det egentligen man ska tänka på när man ska skriva en text som är sökmotoroptimerad? Hur bör man konstruera en text om man vill öka chansen att den visas upp av Google? Mikael Högling, Seo-copywriter på Torget Updated reder ut begreppen. Inledning När du...

läs mer

Säg hej till oss!