Canonical URL

Canonical URL (eller kanonisk länk) är ett sätt att visa sökmotorerna att liknande URL:er faktiskt är en och samma. Detta är viktigt för webbplatser som har produkter och innehåll som är tillgängligt från flera olika adresser. En canonical URL gör att duplicerat innehåll inte påverkar din ranking samt låter din länkkraft gå mot rätt målsida.

Vad är rel=canonical?

Rel= canonical är det HTML-element som hjälper dig hantera problem med duplicerat innehåll på din webbplats. Om du har flera sidor med samma innehåll så kan du med hjälp av rel= canonical specificera vilken som är huvudsidan. Du väljer helt enkelt en av varianterna och gör den till primär genom att sätta en canonical URL på de andra sidorna som pekar tillbaka mot den primära sidan.

canonical URL in code

Vadå duplicerat innehåll?

Kanske tänker du att det här med duplicerat innehåll känns lite konstigt, vem skulle lägga upp två exakt likadana sidor? Men faktum är att det faktiskt är vanligare än vad du tror. I många fall sker det helt automatiskt i ditt CMS (Content Management System) och speciellt vanligt är det i webbutiker som har produkter i flera artikelgrupper/kategorier.

Duplicerat innehåll kan påverka din SEO negativt på flera sätt och det är därför viktigt att hantera det på ett bra sätt. Läs mer om duplicerat innehåll.

Använd canonical rätt!

Canonicals kan referera till sig själv.
Det gör inget om den kanoniska länken på en målsida refererar tillbaka till sig själv. En del CMS, som t.ex. WordPress, lägger till canonical tillbaka till sig själv automatiskt vid publicering.

Undvik att skicka blandade signaler
Om du inte använder kanoniska länkar på rätt sätt eller om du skickar mixade signaler så kan sökmotorerna ignorera din canonical. Skapa inte långa kedjor med kanoniska länkar: A > B, B > C osv. Det skapar bara en loop och blir inte alls effektivt. Väl istället en sida och skriv alla canonicals till den sidan. Samma sak gäller om du t.ex. lägger canonicals tillbaka till den första sidan: A > B, B > A; eller omdirigerar tillbaka till den första sidan: A > B, B > 301 > A

Var försiktigt med canoniclas på nästan likadana sidor
För det mesta tänker man på exakt likadana sidor när man pratar om canonicals. Men i vissa fall kan nästan likadana sidor också vara i behov av en canonical. Men var försiktig! Om sökmotorerna tycker att de är för olika ignorerar de din kanoniska länk ändå.

Bara en canonical per målsida
Om det ligger fler än en canonical URL på en målsida kommer sökmotorerna att ignorera alla kanoniska länkar, så se till att du bara lägger en per sida.

Canonical vs. 301 redirect

I många fall fungerar en canonical precis som en 301 redirect. Den bestämmer en primär sida och för över länkkraft. Men dessa två taggar ger två helt olika resultat. Canonical länken gör att du kan stanna kvar på samma sida som du kom in på men länkkraft osv går till den primära sidan och det är också denna som finns i sökmotorernas index.

En 301 redirect för dig direkt vidare till sida B utan att du ens sett sida A. Det gör att du inte kan se trafik som kommer till den URL:en eftersom inga besökare någonsin landar på den målsidan. Med en canonical kan du fortsätta se besök till båda målsidorna. Vilken effekt som är rätt beror helt på omständigheterna på just din webbplats.

Canonicals över flera domäner

Om du hanterar flera domäner och använder samma artiklar på flera ställen kan canonicals hjälpa dig undvika duplicerat innehåll. Det kan även vara till hjälp när man publicerar en annan persons artikel i sin helhet på sin egen sajt (givetvis med tillstånd). Det är vanligt vid gästinlägg eller liknande vilket ger din sajt bra innehåll som gynnar dina läsare samtidigt som all länkkraft går till den som faktiskt skrivit artikeln.

de senaste trenderna inom digital marknadsföring

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

Vad är det egentligen man ska tänka på när man ska skriva en text som är sökmotoroptimerad? Hur bör man konstruera en text om man vill öka chansen att den visas upp av Google? Mikael Högling, Seo-copywriter på Torget Updated reder ut begreppen. Inledning När du...

läs mer

Säg hej till oss!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng