Vad är en ankartext?

Ankartexten är den text som står länkad. I denna exempellänk är det alltså ”exempellänk” som är ankartexten. Uttrycket kommer kommer från att en länk i HTML heter anchor (<a>), det vill säga ankare.

 
Beskrivning av hur en ankartext ser ut på webbplatsen och i HTML-koden

Det är ett begrepp som ofta förekommer inom sökmotoroptimering då optimerade ankartexter kan vara en del av din strategi online. Men det kan lika gärna vara det som stjälper din strategi ifall du använder det allt för flitigt. Google började tidigt använda ankartexten som en indikation på vad den länkade sidan handlade om.

Men som med så många andra saker inom sökmotoroptimeringens värld så missbrukades det och många manipulerade sökresultat med hjälp av ankartexter för att få orelevanta sidor att ranka högt för vissa söktermer. Google har aldrig varit glada över manipulation av sökresultaten och de började lägga mindre vikt vid ankartexterna i sin algoritm. Men det var inte förrän 2012, med Penguin-uppdateringen, som de verkligen slog till ordentligt mot överoptimeringen av ankartexter.

Är det då helt ute att optimera sina ankartexter? Nej, ankartexer är fortfarande en del av algoritmen och att optimera dem kan de dig en positiv effekt. Men det är bättre att länka naturligt i texten och variera hur man länkar än att bara länka med exakt matchning. Då riskerar man att Penguin anser att webbsidan är överoptimerad. Lagom är alltid bäst!

 

Olika typer av ankartexter

Det finns olika sätt att skriva ankartexter när man länkar. Här är de vanligaste:

Exakt matchning

Exakt matchning är när du länkar till en annan webbsida med exakt de sökord du vill ranka bra på. T.ex. ”Läs mer om sökmotoroptimering från Torget updated”. Då vi vill ranka bra på sökmotoroptimering använder vi det ordet som vår ankartext för länken.

Relaterad eller delvis matchning

Du kan också länka på relaterade fraser eller genom att använda delvis matchning när sökfraser består av flera ord. T.ex. “Läs mer om hur våra SEO-konsulter kan hjälpa dig optimera din sajt för sökmotorer“.  Här blir det en omskrivning av sökordet vi vill synas på som används som ankartext, alltså en relaterad matchning. En annan relaterad matchning hade kunnat vara SEO-konsulter.

Varumärket

En av de vanligaste ankartexterna kommer vara ditt varumärke eller företagsnamn. T.ex. Torget updated hjälper dig med sökmotoroptimering”.

Naken URL

Ett annat väldigt vanligt sätt att länka är att använda URL:en till webbsidan. Det är tydligt men kan ofta bli lite långt och omständligt då det inte flyter så bra i vanlig text. T.ex. “Läs mer om sökmotoroptimering på https://www.torgetupdated.se/

Generell

En generell ankartext är också väldigt vanlig. Det betyder att man länka på en generell fras som exempelvis här, klicka här, läs mer osv. T.ex “Torget updated hjälper små och stora företag med digital marknadsföring. Du kan läsa mer här!”

Exakta matchingar och relaterade matchningar är att föredra om det flyter in bra i texten. Men självklart kommer en väl utvecklad länkprofil även innehålla fler länkar av de andra länktyperna. Det är inte längre möjligt att manipulera Googles sökresultat med många exakta ankartexter, men de är fortfarande en del av en bra SEO-strategi. För att inte hamna på Googles övervakningslista är det dock bra att variera sina ankartexter och även använda relaterade matchningar samt kanske hela fraser som ankartext.

de senaste trenderna inom digital marknadsföring

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

4 steg till att synas när dina kunder googlar (SEO-copy)

Vad är det egentligen man ska tänka på när man ska skriva en text som är sökmotoroptimerad? Hur bör man konstruera en text om man vill öka chansen att den visas upp av Google? Mikael Högling, Seo-copywriter på Torget Updated reder ut begreppen. Inledning När du...

läs mer

Säg hej till oss!