En hemsida är i de allra flesta fallen grundbulten i ett företags marknadsföring och närvaro online. Hemsidan är inte bara ett skyltfönster, utan bör snarare betraktas som både säljare och kundtjänst i ett. En bra hemsida kan vara det som skiljer ett lönsamt företag från ett olönsamt. Oavsett storlek och omsättning är hemsidan oerhört viktig och inte bara vara något man löser och sedan lämnar till sitt öde.
Vi på Torget Updated har ett team av webbdesigners, copywriters och SEO-specialister som står redo att hjälpa dig och ditt företag med en ny hemsida. I dagsläget hjälper vi mer än 1 000 företag med support och drift av sin hemsida.
Våra kunder uppskattar vår höga servicenivå och att vi inte bara ”kör på” utan att vi även lyssnar in, utmanar och kommer med nya idéer och infallsvinklar. För oss är det en självklarhet då vi har samma mål som du – att generera fler kunder till ditt företag.
Att bygga en hemsida idag är inte svårt, men att bygga en hemsida som verkligen levererar kräver mer. Innan man sätter igång och bygger måste man fråga sig vad syftet med hemsidan är – ”Vad vill jag att hemsidan ska göra för mitt företag?” Först då har man ett mål som man kan ta sikte mot och något man i efterhand kan följa upp.
På samma sätt är det viktigt att tänka vem man bygger hemsidan för, d.v.s. vem ska använda den? Hur ser målgruppen ut, hur vill de söka information och hur vill de ta kontakt. Hemsidan är nämligen inte till för dig och ditt företag, utan för dem som ska använda den – nämligen dina kunder.
Här är några konkreta saker som är viktiga att tänka på när man bygger en hemsida:
Ett tvärsäkert sätt att tappa besökare är att ha en riktigt långsam hemsida. Och det är ju inte bra. Att uppnå snabb laddningstid kan däremot vara svårt då laddningstid beror på innehåll, tema, plattform, tillägg, hosting, m.m.
De flesta av oss surfar via olika enheter varje dag. Man kanske använder en dator i jobbet, slappar med surfplattan i soffan eller scrollar i mobilen på bussen. Därför är det oerhört viktigt att säkerställa att en hemsida fungerar på olika enheter och olika skärmstorlekar. Sedan krävs unika anpassningar på varje enskild hemsida beroende på erbjudande och målgrupp.
På samma sätt är det viktigt att vara tillgänglig och sökbar på Google och andra sökmotorer. Här behövs ofta mer kunskaper för att uppnå bra SEO-poäng.
Det är viktigt att känna sig trygg och säker när man surfar, och som hemsidesägare har man som uppgift att säkerställa att ens besökares uppgifter inte hamnar på villovägar och att man inte samlar in personuppgifter på ett felaktigt vis.
Som hemsidesägare är det också viktigt att hemsidan är säker för intrång och attacker. Då kan allt arbete föra förgäves.
Det är väldigt mycket att tänka på när man ska bygga en hemsida. Och därför bör man välja sin leverantör med omsorg.
Vi på Torget Updated är experter på digital marknadsföring, och vi vet att för att lyckas online krävs en riktigt bra hemsida. Vad som är just en ”riktigt bra” hemsida beror dock på ditt företag, din bransch, ditt erbjudande och din målgrupp.
Det är just därför du ska vända dig till oss. Vi sätter oss in i din affär och dina behov för att sedan bygga en hemsida utifrån det. För att skapa en bra hemsida till ditt företag krävs samarbete mellan dig och oss där du bidrar med kännedom om ditt företag och dina kunder, och vi med vår expertis och erfarenhet.
Som sagt. Att bygga en hemsida kan vem som helst göra. Att bygga hemsidor som genererar kunder och intäkter – det är vad vi gör.
När du köper en hemsida från oss på Torget Updated får du alltid en tilldelad projektledare eller projektgrupp. Projektledaren kontaktar dig och hjälper dig igenom projektet från a – ö. Det enda du behöver göra är att ta fram information om ditt företag, dina produkter och tjänster, och din målgrupp.
En hemsida förväntas fungera lika bra oavsett vilken enhet man använder, men för att uppnå detta är det viktigt att förstå när och hur man använder en viss enhet, och sedan anpassa designen därefter. Exempel kan vara att säkerställa att telefonnummer är tydliga och klickbara i mobilen, samt att knappar och länkar inte är för små.
På samma sätt är det oerhört viktigt att skaffa sig en uppfattning om vem som ska använda hemsidan och säkerställa att den är anpassad för målgruppen, samt att det är tydligt vad man ska göra på hemsidan. Här gäller det att ha en enkel navigering och tydliga kontaktvägar. Om en besökare inte hittar det hen letar efter, riskerar man att tappa potentiella kunder. Då kan hemsidan vara hur snygg som helst. Det kommer inte rädda upp tappet.
Många av våra kunder börjar med en hemsida och utökar senare med vår tjänst Sökmotoroptimering (SEO) för att ta positioner på Google och få fler besökare till sin hemsida. Därför säkerställer vi alltid korrekt rubrikstruktur och arbetar med andra viktiga SEO-element (sidtitlar, beskrivningstext, etc.) så att där finns bra förutsättningar för att komma igång med SEO-arbete.
Vill du ha hjälp att ta plats på Google och driva relevanta besökare till din hemsida? Läs mer om vår sökmotoroptimering här.
På några år har SSL-certifikat gått från att vara ett kvitto på trygga transaktioner till att vara en av de viktigaste hygienfaktorerna på en hemsida och något som även påverkar hur en hemsida visas på Google. I alla våra hemsidor ingår SSL-certifikat* för att dina besökare ska känna sig trygga när de besöker din hemsida. * Viss kostnad kan tillkomma om man väljer annan hostingpartner än Torget Updated, samt om utökad SSL-certifikat önskas.
Vi tar ditt innehåll och lägger in på hemsidan så att det presenteras på ett snyggt och användarvänligt sätt. Du behöver inte bekymra dig om att skapa upp undersidor och bygga strukturen. Det löser vi åt dig! Självklart lägger vi in bilder och videoklipp så att de stödjer dina texter på ett bra sätt.
Behöver du hjälp att skriva texter? Vi har duktiga copywriters in-house som gärna hjälper dig att ta fram professionella och SEO-optimerade texter till din hemsida. Läs mer om vår copywriting här.
Har du inga egna bilder? Ingen fara. Vi har gott om bilder som passar för alla branscher i vår bildbank som vi kan använda på din hemsida medan du tar fram egna. Vi kan även hjälpa dig att köpa loss bilder eller videoklipp om du önskar använda dem i annan marknadsföring.
Inom 7 dagar från orderdatum får du en kontakt av en av våra projektledare för att starta upp projektet. Inför det här samtalet är det bra om du har förberett dig lite och tagit fram innehåll (texter, bilder, video) som du vill ska finnas med på hemsidan. Det är bra om du i det här skedet även har 3–4 kundreferenser som vi kan använda på hemsidan.
Några frågor som ställs under uppstartssamtalet:
- Vad vill du att hemsidan ska göra för ditt företag?
- Vem ska besöka hemsidan?
- Vad vill du att besökaren ska göra på hemsidan?
- Hur vill du bli kontaktad via hemsidan?
Ju mer du förbereder innan uppstartssamtalet, desto fortare och smidigare går det att komma i mål, men skulle du ha fullt upp är det inga problem. Vi tar självklart arbetet i din takt.
Efter uppstartssamtalet sätter vi igång med produktionen. Vi installerar teman och nödvändiga tillägg och sätter en design anpassat för ditt företag baserat på företagets profil, logotype och känsla. Det är viktigt att hemsidan återspeglar ditt företag, och att man känner igen sig när man besöker hemsidan. Du kan följa hela arbetet på en utvecklingslänk för att bli mer delaktig i processen.
Har vi redan i det här skedet fått allt material implementerar vi det direkt. I annat fall använder vi oss av tillfälligt innehåll för att fylla ut hemsidan innan vi levererar till dig. Vi anpassar vår första leverans helt efter dig – om du vill att vi stämmer av designen i ett tidigt skede gör vi såklart det. Vi tar arbetet i din takt.
Inom ytterligare ca. 7 dagar från uppstartsmötet återkommer vi med en design där vi skapat upp ett urval av undersidor med innehåll. Här är det viktigt att du tar dig tiden att titta igenom det vi byggt och gärna ber om feedback från andra på företaget eller t.o.m. kunder – det är ju trots allt för dem hemsidan finns till.
- Stämmer informationen på hemsidan?
- Är det rätt kontaktuppgifter och öppettider?
- Andas hemsidan ditt företag?
Beroende på upplägg erbjuder vi i det här skedet upp till 3 revideringsrundor för att vi tillsammans ska kunna driva projektet framåt och publicera din nya hemsida och visa upp den för världen.
När vi fått din återkoppling återgår vi till produktionen för att sedan färdigställa din nya hemsida. Här är det lätt att man fastnar i detaljer och en önskan om att uppnå perfektion. Vår rekommendation är att istället gå vidare och publicera så snart den nya hemsidan är lika bra som den gamla hemsidan, eller innehåller den viktigaste informationen om ditt företag och dina tjänster och produkter.
När du har godkänt hemsidan är det dags att publicera. Vi tar hand om hela processen om du önskar och publicerar den antingen på våra servrar eller på ditt webbhotell. Valet är ditt! I alla våra lösningar ingår även en kort genomgång av WordPress för att du ska känna dig säker i att skapa och publicera nytt innehåll, samt göra nödvändiga ändringar på hemsidan. Vi pekar om din domän eller hjälper dig att registrera en ny.
Nu är din nya hemsida live och nästa fas i arbetet börjar. En hemsida blir aldrig klar, så se till att avsätt tid för att arbeta med innehållet, uppdatera i takt med att företagets utbud ändras och lägg upp nyheter för att hålla hemsidan aktuell!
Självklart finns vi här för dig när du behöver fortsatt hjälp! Vi vet att det är tidskrävande att hålla sin hemsida uppdaterad och kan hjälpa dig med att både ta fram texter och publicera på hemsidan. Hör av dig för offert eller läs mer om våra övriga tjänster nedan.
Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med sökmotoroptimering (SEO) här