FYRA STEG TILL ATT SYNAS NÄR DINA KUNDER GOOGLAR (SEO-COPY)
Vad är det egentligen man ska tänka på när man ska skriva en text som är sökmotoroptimerad?
Hur bör man konstruera en text om man vill öka chansen att den visas upp av Google?
Mikael Högling, Seo-copywriter på Torget Updated reder ut begreppen.
Inledning
När du skriver texter till din hemsida, eller är beställare av texter till din hemsida, går du då tillväga på följande vis?
- Du har definierat målgruppen du skriver till (du förstår deras problem och hur det du säljer löser deras problem).
- Du tar reda på vilka sökord dina kunder använder när de googlar efter det du säljer.
- Du gör en analys på hur konkurrensen ser ut på dessa sökord (så du vet om du har en chans att synas på sökorden).
- Du tar (utifrån konkurrentanalysen) reda på hur mycket text du behöver skriva för att ha en rimlig chans att synas.
- Du kontrollerar vad Google visar upp för sökresultat gällande det ämne du skriver om.
Om du gör allt detta vill jag gratulera dig till ett bra första steg till att skriva copy som fungerar för webben!
Om du inte gör detta idag förstår jag dig, att skriva texter som är sökmotoroptimerade kan vara svårt, det tar tid och man behöver tillgång till fler verktyg än valfri ordbehandlare (själv använder jag Word).
SEO-copy (eller webb-copy) som ökar din synlighet online kräver mer än att bara skriva en text. Faktum är att själva textskrivandet endast är ett av stegen i processen (det finns totalt fyra steg att gå igenom när man skriver SEO-copy).
De fyra olika stegen i SEO-copy
Steg 1: Sökordsanalysen (Hur du vet vilka ord du ska använda)
Detta steg är viktigt, väldigt viktigt.
Om du inte vet vilka sökord eller fraser dina kunder använder när de söker efter det du säljer, hur ska du då skriva en text som syns på de sökorden eller fraserna?
Om du inte vet hur svår konkurrens du har på sökorden hur ska du då veta hur mycket text du måste skriva för att ha en chans att Google ska visa upp din hemsida?
Om du inte vet vilken typ av text Google visar upp på respektive sökord, hur ska du då veta vilken typ av text du ska skriva?
Steg 2: Copy (Hur du vet vad din text ska ha för innehåll)
När du har koll på din målgrupp, vilka sökord de använder, hur konkurrensen ser ut för de sökorden och du vet vilken typ av text Google visar upp på de sökorden är det dags att skriva själva texten.
Det är viktigt att ha kundfokus när du skriver en text.
Det är viktigt att du skriver utifrån kundens synvinkel.
Att du gillar vaniljglass är av mindre vikt om dina kunder gillar chokladglass.
Om du vet vad dina kunder vill ha, vad de har för problem och vad de tycker är intressant att läsa har du kommit en bra bit på vägen.
När du förstår din målgrupp är det lättare att hitta ett ämne att skriva om som de uppskattar.
Men!
Du har också en annan typ av läsare utöver din definierade målgrupp.
Och den läsaren är Google.
I texten du skriver är det viktigt att ha med relevanta sökord och fraser för att förklara för Google vad din text handlar om på ett sätt som Google förstår. Du får dock inte överanvända de sökorden du definierat som relevanta för din text för då är risken att Google uppfattar det som att du försöker ”lura” sökmotorn.
Om Google kommer fram till den slutsatsen blir du straffad med lägre ranking (sökmotorn visar upp ditt resultat långt ner) och i värsta fall tar de bort dig helt från deras sökresultatlista.
Det är heller inte speciellt intressant för dina mänskliga läsare att läsa samma ord eller fras om och om igen.
En lösning på detta är LSI-keywords.
LSI-keywords står för Latent Semantic Indexing Keywords. En kort förklaring på vad LSI-keywords betyder är att det handlar om ord som ”konceptuellt” hänger ihop med varandra utan att vara direkta synonymer.
Ett exempel på detta är ”Apple” och ”Itunes”, Itunes är inte ett synonym för Apple men de hänger ihop. Om du läser en text som handlar om Itunes är chansen stor att det även står någonting om Apple i samma text.
Google förmåga att förstå sammanhang i en text är idag mycket bättre än för tre eller fem år sedan och sökmotorns algoritmer blir bättre på detta för varje dag som går.
Dock måste du fortfarande skriva din text och strukturera din hemsidas information på ett sätt som Google förstår vilket innebär att texten måste balanseras så att den passar både dina mänskliga läsare och Google. Att strukturera din hemsidas information är vad nästa steg i processen handlar om.
Steg 3: SEO-optimering av målsidan (Hur du ökar chansen att synas organiskt)
Målsidans information måste passa för texten som ska stå där.
Om din text på målsidan handlar om säsongens utbud av badbollar och sidans information säger att den handlar om vinterjackor har du problem på flera fronter.
Google läser av sidans titel och huvudrubrik för att förstå innehållet. Om innehållet inte hänger ihop med titeln och huvudrubriken kommer Google inte vara speciellt intresserad av att visa upp dig när din kunder googlar. Oavsett om de söker efter badbollar eller vinterjackor.
Om Google ändå skulle visa upp din sida kommer de potentiella kunderna som googlar efter vinterjackor bli besvikna när de klickar sig in på din sida och upptäcker att den handlar om badbollar. De kommer inte att stanna speciellt länge på din sida utan snabbt trycka på tillbaka-knappen i webbläsaren och testa att klicka på någon annan sida istället.
Detta innebär inte bara en förlorad möjlighet till försäljning för dig.
Det innebär också lägre rankning och sämre synlighet.
Google mäter nämligen hur lång tid en besökare spenderar på din hemsida efter att de har klickat på din länk. Om majoriteten av de som klickar sig in på din sida lämnar sidan inom några sekunder indikerar detta för Google att det som står på din sida inte är relevant för det sökordet och kommer därmed att sluta med visa upp din sida.
Eller visar upp den långt ner i resultatlistan.
Och det är inte många som besöker sidan fem i sökresultatlistan när de googlar efter något.
SEO-optimering av målsidan handlar dock inte bara om sidans titel och huvudrubrik (dessa är viktiga för Google), det handlar också om sidans metabeskrivning.
Sidans titel och metabeskrivning är det som Google visar upp när vi söker efter något, ett annat ord för detta är SERP (Search Engine Results Page).
Även om du kanske inte känner igen termen på rak arm vet du säkert vad det är för något när du ser bilden nedan:
Detta är en SERP och är helt enkelt det som Google visar upp när du, jag och alla andra söker efter något online.
SERP:en är en av de viktigaste delarna i att lyckas få besökare till din hemsida.
Det som står i din SERP måste lyckas uppnå två saker.
- Titeln måste fånga dina potentiella kunders uppmärksamhet.
- Metabeskrivningen måste få dessa potentiella kunder så pass intresserade att de klickar på din SERP.
Om titeln inte lyckas fånga kundens uppmärksamhet har du förlorat möjligheten till att sälja.
Om titeln lyckas fånga uppmärksamheten men metabeskrivningen inte lyckas få läsaren tillräckligt intresserad för att klicka sig vidare till din hemsida har du förlorat möjligheten till att sälja.
Sidans information är med andra ord otroligt viktig, både för din synlighet och för din konvertering.
Steg 4: RO-optimering (Hur du strukturerar en text så den faktiskt blir läst)
När du har gjort din sökordsanalys, skrivit texten och SEO-optimerat din målsida är du nu framme vid den sista och kanske viktigaste delen av SEO-copy. Nämligen att anpassa texten för den mänskliga läsaren (Reader Optimization).
Varför är då det viktigt?
Jo, därför att ingen gillar att läsa en text som uppfattas som svår, lång eller jobbig att ta sig igenom.
Och en text som ingen läser har inget värde.
Därför är det viktigt att du gör allt du kan för att göra det lätt för din läsare att ta till sig texten.
Några viktiga punkter gällande detta är att:
- Din text bör använda sig av ett språk som är bekant för din målgrupp.
- Du bör om möjligt undvika fackuttryck (något jag inte lyckats helt med i denna text).
- Om du måste använda fackuttryck förklara direkt vad de betyder (det har jag förhoppningsvis lyckats bättre med i denna text).
- Tänk på att försöka skriva korta meningar (de är lättare att läsa än långa meningar).
- Tänk på att samma sak gäller för styckeindelningen (ett kort stycke är lättare att läsa än ett långt stycke).
- Använd dig av underrubriker för att dela upp din text i mindre munsbitar som är lätt för din läsare att ta till sig.
- När du har argument eller fördelar du vill dela med dig av kan du med fördel göra detta i form av en punktlista (som jag gör just nu).
När du har gått igenom dessa fyra steg har du äntligen nått målet med att skriva en SEO-anpassad text.
Denna text har stor chans att synas högt upp i sökresultatet när dina kunder googlar. Texten har dessutom en stor chans att faktiskt bli läst (av dina potentiella kunder) och det i sin tur ökar dina chanser till att sälja.
För att du ska slippa läsa igenom hela texten igen kommer här en bild som sammanfattar de olika delarna:
Har du frågor eller funderingar kring texterna på din hemsida?
Då är du varmt välkommen att kontakta oss på Torget Updated.