BLOGG OM DIGITAL
MARKNADSFÖRING

Sökmotoroptimering inför Jul

av | dec 10, 2019

Sökmotoroptimering inför Jul. Glöm inte bort vikten av säsongsbetonad sökmotoroptimering.

 

Inom e-handeln är ofta en stor del av försäljningen koncentrerad till jul.

 

Vad är då viktigast att tänka på när det kommer till sökoptimering som är inriktat på just julhandeln?

 

Många företag lägger stort fokus på PPC-annonsering/adwords, annonsering i displaynätverket och epost-utskick. Det många dock glömmer av är vikten av en bra SEO-kampanj. Trafiken till din hemsida behöver inte alltid köpas utan en stor del av julförsäljningen kan även komma från sökoptimering, alltså den organiska trafiken.

 

Hur gör man då detta på bästa sätt?

 

Nedan går vi igenom tips som kan öka din försäljning under julen.

 

Vad är egentligen säsongbetingad SEO?

Det är sökord som fokuserar på olika högtider så som halloween, jul och andra högtider.

 

Hur går man tillväga?

Det man behöver göra är att skapa landningssidor som är optimerade för det sökordet man vill synas på. Under julen är det vanligt att man söker genom att ställa en fråga till Google och då gäller det att man syns just på den sökfrågan för att få in den trafiken till sin e-handel och öka försäljningen kring jul.

 

Så vilka frågor är det användarna på Google ställer?

 

Vi kan exempelvis se att sökordet ”julklapp till pojkvän” har en sökvolym på 1 600 sökningar i månaden. Här har man en stor möjlighet att få in trafik till sin sida och därmed öka sin försäljning. Sökordet ”julklapp till henne” har en sökvolym 1 100 sökningar i månaden.

Man kan också optimera mot andra populära sökord som exempelvis ”julklapp under 100 kr” och 50 kr osv. Poängen här är att det finns stor potential att driva relevant trafik till er sida under jul och andra högtider.

 

När bör man påbörja sin säsongsbetonade SEO?

SEO tar tid och en bra riktlinje är att starta kampanjen sex månader innan jul. Detta är för att försäkra sig om att landningssidorna har blivit indexerade och ökat sin ranking på Google.

Med det sagt så är det aldrig försent att påbörja sin optimering och även om vi är en bra bit in i december månad så finns det om inte annat en möjlighet att påbörja sin säsongsbetonade optimering inför nästa jul eller högtid.

 

Så för dig som har en e-handel och vill skapa en landningssida för sökordet ”julklapp till henne” så har vi nedan en bild som visar sökstatistiken för det sökordet:

Som vi ser så börjar man söka kring oktober och den ökar fram till december men efter det så dör sökvolymen ut. Det optimala är med andra ord att man börjar optimera sina landningssidor kring mars/april för att få det resultatet man vill kring sin säsongsbetonade SEO-kampanj.

 

Vad bör du göra efter du skapat dina landningssidor

Det du kan göra är att börja marknadsföra din landningssida i sociala medier och via epostutskick till dina befintliga kunder. Kan du dessutom skapa en kampanj på din landningssida med ett bra erbjudande ökar du chansen till försäljning.

 

Säsongbetonad SEO passar inte för alla branscher men om man driver en E-handel så är det ett bra sätt att öka besöken och sin försäljning till julen och andra högtider på året.

 

 

 

 

 

 

 

Begär offert - vi kontaktar dig

4 + 13 =

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng