BLOGG OM DIGITAL
MARKNADSFÖRING

Sökmotoroptimera din e-handel inför julen

av | dec 3, 2019

Du har säkert hört följande påstående förut: ”SEO är en långsiktig strategi där resultaten kommer över tid”. Du kanske har hört det från en SEO-konsult, en webbyrå eller läst det i en artikel online.

Detta påstående är både riktigt och sant (SEO är en långsiktig strategi) men det finns faktiskt saker du kan sökmotoroptimera på din hemsida här och nu för att se till att din e-handel syns bra inför årets julhandel.

Det är fortfarande inte försent att sökmotoroptimera din e-handel inför julen 2019.

Här kommer fyra tips på hur du kan maximera synligheten för, och trafiken till, din hemsida.

1. Ta reda på vilka produktsidor som är dina viktigaste sidor

Den klassiska 80/20-regeln går att applicera på mycket, till exempel e-handelssidor.

Applicerar du den på din e-handel så säger regeln (grovt räknat) att 20 procent av dina produktsidor står för 80 procent av omsättningen. Eller att 20 procent av dina sidor står för 80 procent av trafiken till hemsidan.

Det första steget du måste ta för att sökmotoroptimera din e-handel inför julen är att ta reda på vilka sidor (produktsidor, informationssidor, produktkategorisidor) som är viktigast för just din verksamhet.

När du har gjort detta vet du vilka sidor du ska lägga ditt fokus på när det gäller att SEO-optimera din e-handel.

80/20-regeln är ingen ”exakt vetenskap” men detta tankesätt ger dig möjligheten att fokusera på dina viktigaste sidor. I just ditt fall kanske det är 10 procent av sidorna som står för 80% av omsättningen eller trafiken istället för 20 procent.

Syftet här är inte att få fram en exakt procentsats utan att du ska identifiera de sidor som har högst affärsvärde för dig och sökmotoroptimera dessa sidor först.

När du tagit fram en lista på dina viktigaste sidor kan du använda dig av tips nummer två för att börja SEO-optimera dessa sidor.

 

2. Optimera dina produktbilder (alt-tag och filnamn)

Google ser inte bilder utan läser bildens information. När du och jag tittar på en bild ser vi direkt vad den föreställer och detta sker utan ansträngning eller någon större tankeverksamhet.

Men det som är så lätt för oss är snudd på omöjligt för sökmotorn.

För att Google ska förstår vad en bild handlar om läser Google bildens information och gör utifrån detta en bedömning om bildens innehåll.

Det är med andra ord viktigt att bildens filnamn och dess alt-tagg innehåller rätt typ av information. Bildens filnamn kan antingen göra det lätt eller svårt för sökmotorn att förstå vad bilden handlar om.

Låt oss säga att du säljer skor i din e-handel och du har denna bild på en produktsida:

Sökmotoroptimering av bilder

Har du döpt denna bild till ”image-ent123-file12.jpg” så har du gett Google en tuff uppgift. Filnamnet i detta exempel ger inte Google någon information om vad bilden faktiskt visar.

En bilds filnamn bör beskriva vad bilden visar så i detta exempel hade det varit bättre att döpa bilden till ”gula-damskor.jpg”.

Nästa del av bildens optimering handlar om bildens alt-tagg.
Alt-taggen är en lite längre beskrivning av bildens innehåll och här bör du få med sökordet du vill att produktsidan ska synas på.

Låt oss leka med tanken att du säljer damskor av märket ”La Belle” och du har optimerat en produktsida för gula damskor där bilden finns, då bör alt-taggen för denna bild innehålla namnet ”La Belle”.

Alt-taggen för denna bild skulle då kunna vara ”Gula damskor av märket La Belle”.

Gör du på detta sätt har du nu en bild som heter ”gula-damskor.jpg” och bildens beskrivning (alt-taggen) är ”Gula damskor av märket La Belle”.

Detta upplägg ger Google tydlig information om vad bilden faktiskt visar och om du dessutom har SEO-optimerat din produktsida för ”La Belle damskor” så har din sida en tydlig struktur vilket ökar chansen att Google visar upp just denna produktsida när någon söker efter ”La Belle” eller ”La Belle damskor”.

Märker du upp dina bilder på detta sätt ökar dessutom chansen att Google visar upp din produktbild när en potentiell kund gör en bildsökning (vilket många kunder gör när det gäller exempelvis mode).

 

3. Optimera sidans titel och metabeskrivning (både för Google och för kunden)

I tipsen ovan pratade vi om att optimera bilderna på en specifik produktsida. Inför årets julhandel är det också en god idé att se över de viktigaste produktsidornas titlar och metabeskrivningar.

Sidans titel
Sidans titel berättar för Google vad sidan handlar om och det innebär att du bör ha med sökfrasen du vill synas för i titeln. Titeln är också viktig för att få potentiella kunder att besöka din hemsida.

Titeln och metabeskrivningen är det Google visar upp för potentiella kunder när de söker efter något.

Låt oss fortsätta med exemplet gula damskor av märket La Belle.

Din produktsida för dessa damskor skulle kunna ha en titel som lyder ”Vi säljer damskor – stort utbud – lågt pris |damskor.se”.

Du kanske tycker att detta är en bra titel men för en produktsida är denna typ av titel inget som förklarar för Google eller för din kund vad just denna sida handlar om.

En bättre titel i detta exempel hade varit ”La Belle gula damskor – Se vårt utbud här | damskor.se”.

Denna typ av titel förklarar för sökmotorn att sidan handlar om gula damskor av märket La Belle och det ökar sannolikheten att Google visar upp din produktsida när någon söker efter La Belle eller gula damskor.

Denna titel ökar dessutom chansen att en potentiell kund som är på jakt efter skor av märket La Belle klickar på din länk istället för någon av dina konkurrenters länkar.

Sidans metabeskrivning
En sidas metabeskrivning är inget som Google tar hänsyn till när de bedömer vilka sidor de ska visa upp för en specifik sökfras. Metabeskrivningen är dock viktig för dina kunder och du bör därför lägga ner tid på att skriva en unik metabeskrivning för din produktsida.

Metabeskrivningen bör precis som titeln innehålla sökfrasen du vill synas på och bör också ge kunden en orsak till att klicka på din länk istället för någon av dina konkurrenters länkar.

En lite sämre metabeskrivning i det här fallet skulle kunna vara ”Vi har allt inom damskor. Köp dina damskor här, vi har snabb leverans och låga priser”.

Denna typ av beskrivning är alltför generell och förklarar inte varför en kund som vill köpa gula damskor av märket La Belle ska klicka på just din länk.

En bättre metabeskrivning för en kund som är ute efter gula damskor från La Belle skulle kunna vara ”La Belle damskor. Se våra gula damskor av märket La Belle här. Fri frakt & garanterad leverans innan julafton om du beställer nu. Läs mer här.”.

Med en titel som lyder ” La Belle gula damskor – Se vårt utbud här | damskor.se” och en metabeskrivning med texten ”La Belle damskor. Se våra gula damskor av märket La Belle här. Fri frakt & garanterad leverans innan julafton om du beställer nu. Läs mer här.” har du ökat chansen att Google visar upp din sida och att din kund klickar på din länk.

Tänk dig att du skulle vara ute efter ett par gula damskor av märket La Belle och gör denna sökning på Google:

 

Exempel på en sökning på Google

Vilken av följande länkar skulle du klicka på?

 

Denna?

En SEO-optimerad snippet

Eller den här?

Exempel på en dåligt SEO-optimerad snippet

Den första länken fokuserar specifikt på märket och produkten medan den andra länken är väldigt generell och visar inte tydligt att sidan hjälper mig som kund att hitta gula damskor från La Belle.

Den första länken förklarar dessutom för Google att sidan handlar om gula damskor från La Belle vilket ökar chansen att Google visar upp din sida högre upp i sökresultatet.

 

4. Berätta för Google att du har uppdaterat din sida

Google söker igenom alla hemsidor de hittar på nätet och återkommer också till tidigare funna hemsidor för att se om det skett några förändringar på dessa sidor. Då det idag finns en ofantlig mängd hemsidor på nätet innebär detta att det kan ta ganska lång tid innan Google återkommer till just din e-handel för att se om det skett några förändringar.

Så, finns det något du kan göra för att säkerställa att Google går igenom din e-handel i tid till jul för att du ska kunna skörda frukterna av ditt SEO-arbete?

Det gör det som tur är.

Lösningen på detta stavas Google Search Console.
Search console är ett gratisverktyg från Google där du kan se vilka sökfraser din hemsida syns på, hur många som har klickat på länkarna till din hemsida på respektive sökfras och andra intressanta saker.

Search Console har utöver detta även en funktion där du kan be Google att indexera exempelvis en produktsida på din e-handel som du har gjort ändringar på.

När du har loggat in i Google search console kan du i sökfältet längst upp skriva in webbadressen till den sidan du vill att Google ska indexera:

Google Search console granskning av webbadress

 

När du gjort detta kommer search console att visa upp denna information:

Begär indexering i Google Search Console

Som du ser på bilden kan du här begära en indexering av den sidan du skrev in i sökfältet.

När du gjort detta kommer Google att omindexera din sida för att se vad sidan handlar om och sedan bedöma vilka sökfraser sidan är relevant att visa upp för.

Min erfarenhet är att Google brukar vara ganska snabba med att omindexera sidor man skickar in via search console (oftast sker det inom en vecka). Genom att använda dig av denna funktion i search console kan du därmed se till att de sidor du sökmotoroptimerat indexeras och visas upp av Google i tid till jul.

Genom att använda dig av dessa fyra tips hinner du fortfarande att sökmotoroptimera din e-handel i tid för årets julhandel.

Begär offert - vi kontaktar dig

14 + 1 =

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng