BLOGG OM DIGITAL MARKNADSFÖRING

Så ökar du dina konverteringar inför Black Friday

av | nov 12, 2019

I våra tidigare inlägg tog vi upp om intressanta trender från studien ”Svenskarna och internet 2019” samt hur du kan förbereda ditt Google Ads – konto inför Black Friday. Denna vecka tittar vi extra på CTA och ger dig våra bästa tips för att skapa lyckade CTA-knappar som leder till fler konverteringar.

Under den hektiska period som närmar sig med Black Friday följt utav Cyber Monday och julhandeln så kommer med största sannolikhet trafiken till din webbplats att öka, särskilt om du driver en webbshop. Att driva trafik till webbplatsen med hjälp av sökmotoroptimering, kampanjer och liknande är ett bra första steg till en lyckad shoppingsäsong. När du är klar med detta så är användarvänlighet och tydliga CTA-knappar avgörande för att få användarna att konvertera. Det är därför en bra idé att se över hemsidan lite extra så att tydliga CTA-knappar och bra konverteringsvägar finns på plats.

Just CTA-knappar eller ”Call to Actions” är faktiskt ett av de viktigaste elementen på din hemsida och de behövs på alla typer av hemsidor oavsett om målet är att sälja en vara, erbjuda en tjänst eller tillhandahålla information inom ett ämne. Bra CTA-knappar kan till och med vara avgörande för om en besökare omvandlas till en betalande kund eller inte.

Men varför är de då så viktiga?

När en kund har klickat sig in på din hemsida och fått en första överblick så behöver det vara tydligt för kunden vad nästa steg är. I annat fall är risken stor att de väljer att lämna hemsidan. CTA ska vara det som fångar användarnas intresse och leder dem vidare i konverteringsprocessen.

Exempel på vanliga CTA-knappar är köpknappen i en webbshop eller skicka-knappen i ett formulär. Så här inför Black Friday och julhandeln skickas det även ut en stor mängd nyhetsbrev till kunder, det är därför minst lika viktigt att se över CTA-knapparna även där. För att nyhetsbrevet ska komma igenom bruset behöver de både ha en design och CTA-knappar som fångar användarnas intresse och uppmanar till handling.

Vad som är en bra CTA för just din hemsida kan givetvis variera beroende på målgrupp, syfte, sammanhang men det finns ändå några generella tips som kan vara bra att ha i åtanke. Följ därför våra bästa tips nedan för att skapa lyckade CTA-knappar inför Black Friday och julhandeln.

 

1.  Välj en färg som står ut

Färgen är avgörande för hur dina besökare uppfattar din CTA-knapp. Välj därför en som står ut men som ändå passar in med övriga färger på webbplatsen. Ett tips är att välja en färg som går ihop med din grafiska profil, på så sätt ger din CTA-knapp fortfarande en helhetskänsla även om den står ut.

2.  Gör det enkelt, inte tråkig

Det finns många sätt att få din CTA-knapp att stå ut men samtidigt så bör man inte låta detta gå till överdrift så det blir en distraktion. Enkelt behöver å andra sidan inte vara tråkigt, en tumregel är att hålla det så enkelt men tydligt som möjligt. Enligt studier är vitt den mest använda textfärgen på CTA-knappar. Blå, grön, orange och röd används främst som bakgrundsfärg.

 

3.  Lagom storlek är en bra storlek

Storleken på din CTA-knapp är en annan avgörande aspekt eftersom du vill att din CTA-knapp både ska stå ut och synas. Om din CTA-knapp är för stor kan den uppfattas som störande men är den för liten är risken att den inte syns. Du behöver därför hitta en storlek som fungerar bra tillsammans med de andra elementen på sidan. Tänk också på att utforma din CTA-knapp så den ser bra ut i olika enheter som dator, mobil och surfplatta.

Dålig

Bra

4.  Låt dina besökare välja mellan få alternativ

Syftet med din CTA-knapp är att den ska övertyga dina besökare att konvertera, därför kan för många alternativ bli förvirrande. Beroende på vad du vill uppmana dina besökare till att göra så är ett till två alternativ att föredra.

 

5.  Gör din CTA-knapp klickvänlig

För att dina besökare ska förstå att det är en CTA-knapp är det viktigt att det ser ut som en knapp. Det är vanligt att fysiska knappar förknippas med runda former. I den digitala världen är däremot rektangulära former med antingen raka eller rundade kanter att föredra. En bra utformad och klickvänlig CTA-knapp bör dra till sig uppmärksamhet och uppmuntra besökarna att klicka på knappen.

6.  Det självklara valet

När dina besökare sett din CTA-knapp så ska de vilja klicka på knappen. Din CTA-knapp ska vara det självklara valet för konvertering. Var personlig, var specifik och använd uppmanande ord som väcker ha-begär som ”Få”, ”Boka”, ”Se”, ”Ge”, ”Använd”, ”Testa”, ”Skicka”. Tänk på att dina besökare främst är intresserade av vad de kommer få och vad det innebär för dem.

 

7.  A/B-testa fram din CTA-knapp

För att veta hur din CTA-knapp presterar rekommenderar vi att göra A/B-tester. Att A/B-testa din CTA-knapp innebär att du tar fram olika versioner för att se vilken version som ger flest konverteringar. Genom A/B-tester kommer du att få bättre förståelse för hur olika element på din webbplats fungerar tillsammans och vilka justeringar just din CTA-knapp behöver.

 

8.  Följ upp resultatet

Glöm inte att mäta och följa upp dina konverteringar med hjälp av trafikmätning via Google Analytics, Google Tag Manager eller liknande verktyg. Med verktygen kan du få svar på hur många konverteringar som har kommit in, jämföra med föregående år (om det finns), jämföra trender och mycket mer. Detta kan ge dig värdefull information om dina kunder och deras beteende.

Om du tycker detta inlägg var intressant ska du hålla utkik efter våra kommande inlägg. Nästa vecka ger vi dig tips om hur du kan förbereda din hemsidas laddningshastighet och responsivitet inför Black Friday och julhandeln.

Tveka inte att kontakta oss om du har frågor eller vill ha fler tips kring CTA-knappar och konverteringsoptimering!

Vi hörs!

Begär offert - vi kontaktar dig

15 + 14 =

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng