BLOGG OM DIGITAL
MARKNADSFÖRING

Så förbereder du ditt Google Ads-konto inför Black Friday 2019

av | nov 5, 2019

November har anlänt och vi står åter igen inför Black Friday, som inofficiellt blivit startskottet för vinterns shoppingsäsong. Om du inte sett över dina kampanjer på Google Ads ännu kan du ta hjälp av vår enkla sista-minuten-guide.

Först och främst, vilka datum ska du ha i åtanke?

  • Black Friday infaller 2019 på fredagen den 29 november.
  • Black Week kallas den vecka som även inkluderar Black Friday, och den pågår i år mellan 25 november – 1 december.
  • Inom framförallt e-handel och hemelektronik kommer även Cyber Monday (2 december) vara en stor handelsdag. Då försöker många konsumenter hitta de där sista erbjudandena som kanske uteblev tidigare under veckan. Vi rapporterade om svenskarnas internetanvändande i vårt förra inlägg, passa på att läsa det för att få en större insyn i vår relation till näthandeln.

I mångt och mycket påminner Black Friday om julhandeln och mellandagsrean, så de strategier och förberedelser man drar nytta av behöver inte skilja sig jättemycket åt för att skapa bra resultat.

Det handlar om att hitta rätt strategi för dig och ditt företag. Åtgärderna att ta på ditt Google Ads-konto skiljer sig så såklart brett beroende på om du riktar in dig på exempelvis Shopping, textannonser eller YouTube. Är din målgrupp helt och hållet B2B (business-to-business) så kanske du inte märker av några förändringar i söktrafik och resultat alls så här års. Likaså om du enbart erbjuder säsongsbaserade produkter och tjänster som är mer aktuella under sommarhalvåret, exempelvis badkläder och grilltillbehör.

Men det finns ett argument för att konsumenter blir mer uppmärksamma under Black Friday, i samband med att de letar erbjudanden och jämför olika företags utbud. Därmed kan det finnas ett visst långsiktigt värde för din verksamhet att synas under denna period och dra nytta av den exponering som uppstår, så att det är mer troligt att kunderna minns dig när det väl blir dags.

Här följer våra snabba tips för hur du kan förbereda dig inför Black Friday.

1.    Följ resultatet från föregående år och notera trenderna

Hur gick det förra året? Om du haft Google Analytics eller liknande verktyg inlagt på din hemsida i minst ett år så kan du enkelt se vad som fungerade bra (eller mindre bra) under Black Friday föregående år.

Driver du en webbshop kan du se vilka produkter som sålde bäst med e-handelsspårning aktivt. Fundera på vilka produkter du tror kommer fungera bra i år baserat på den data du har. Håll i Google Analytics utkik efter produkter med en hög konverteringsfrekvens och bra CPA (kostnad per konvertering).

Om du bara utgår från Google Ads så kan du istället se vilka sökord som gett mest relevanta söktermer och fått högst klickfrekvens (CTR), och strukturera ditt konto därefter. Kolla även igenom vilka annonser som gick bäst förra året så att du kan förbättra dina annonstexter i år. 

Har du ingen trafikmätning så är det perfekt läge att ordna det nu. Google Trends är ett gratis verktyg som låter dig följa söktrender mer universellt för att få en uppfattning om när trafiken kommer öka.

2.    Sätt en tydlig målbild och budget

Försök bilda en tydlig bild av vad du vill uppnå för resultat, exempelvis hur många offerter du vill få ut, inkomna telefonsamtal, utförda bokningar, sålda produkter, eller intäkter. Avgör framförallt vad en sådan konvertering är värd för dig.

När du kommit fram till det kan du avgöra hur mycket du är redo att betala för din annonsering till Google, och sedan kan du löpande justera din budget baserat på hur dina faktiska resultat ser ut. Betala aldrig mer än vad som är hållbart. Om du uppskattar att du behöver 10 kr tillbaka för varje krona du investerar kan du enkelt mäta din ROAS (return on ad spend) genom att dividera dina intäkter (eller ditt uppskattade värde per konvertering) med dina annonskostnader (ex. 10 000 kr intäkt / 4 000 kr kostnad = 2,5 ROAS). Du kan även utgå från kostnaden per konvertering (CPA) för att uppskatta värdet i din annonsering (ex. 4 000 kr kostnad / 25 konverteringar = 160 CPA).

Det finns ett hypotetiskt tak för hur mycket trafik du kan köpa, särskilt om du är begränsad till en marknad eller bedriver en nisch verksamhet. Men så länge din ROAS eller CPA förblir lönsam efter dina mål kan du löpande prova att öka din budget och din målbild.

3.    Förbered ditt Google Ads-konto

Här följer en enkel checklista med saker du bör förbereda kring dina kampanjer.

  • Minst 3 annonser per annonsgrupp och 4 annonstillägg per kampanj.
  • Negativa sökord i varje annonsgrupp (se över din Söktermsrapport) för att utesluta dålig trafik).
  • Klickbud behöver vara höga nog för att dina annonser inte ska hamna i skymundan. Tänk på att dina konkurrenter troligtvis kommer öka sina bud under Black Friday.
  • Se till att dina kampanjer har en tillräcklig budget för att dina annonser ska kunna synas oavbrutet under hela dagen.
  • Säkerställ även att ditt annonskonto har en tillräckligt hög budget för att täcka den ökade trafiknivån under Black Friday.
  • Skriv relevanta och säljande annonser. Inkludera ditt sökord, en uppmaning (CTA) och ett säljande argument (USP), t.ex. ett erbjudande eller ett löfte om snabba leveranser. Var inte rädd för att koppla ditt erbjudande till Black Friday.
  • Vill du bygga upp ditt varumärke kan du lägga till bildannonser på Googles Display-nätverk. Tänk bara på att inte förvänta dig hög avkastning från dessa omedelbart, utan ser på det som ett långsiktigt arbete.
  • Google Shopping är perfekt för dig med e-handel, eftersom annonserna genereras automatiskt utifrån de artiklar som finns inlagda på din hemsida. Det tenderar att ge högre lönsamhet, eftersom användarna som söker fram dina produkter befinner sig längre fram i beslutsfattandet.
  • Mät ditt resultat med konverteringsåtgärder inlagda och en koppling till ditt konto på Google Analytics.
  • (Bonus) Om du har tid och möjlighet bör du även se över de landningssidor du angivit som målsidor för dina annonser. Det är viktigt att dina sidor är relevanta, snabba, informativa, säljande och enkla att använda. 

4.    Applicera om möjligt remarketing

Om du har Google Analytics kopplat till Google Ads (vilket du bör ha) så kan du smidigt och enkelt skapa målgruppslistor och påbörja remarketing (även kallat retargeting). På så vis kan du nå ut till användare som övergivit sin varukorg och hjälpa dem slutföra sitt köp.

Glöm inte att följa allmänt vett och etikett gällande GDPR och integritet. Det är viktigt att besökarna på din hemsida kan välja att inte ta emot cookies, även om det innebär att du inte kan nå dem med remarketing efteråt.

5.    Var redo att utföra löpande justeringar

Slutligen är det viktigaste du kan göra kring Black Friday att vara redo att agera. Se över din annonsbudget till och från, och se att inga oväntade tekniska fel uppstår på ditt konto. Om en viss kampanj går oväntat bra har du en möjlighet att justera klickbud och budget för att få ut lite extra.

Nästa vecka kommer vi kika närmre på vad du kan göra för att konverteringsoptimera din hemsida inför Black Friday, bland annat genom att förbättra dina uppmaningar (CTA). Tveka inte att kontakta oss om du vill ha fler tips om Google Ads!

Begär offert - vi kontaktar dig

15 + 2 =

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!