BLOGG OM DIGITAL
MARKNADSFÖRING

Getupdated besöker #brightonSEO

av | apr 13, 2017

 

Vad är BrightonSEO?

BrightonSEO började likt många konversationer på en pub där Kelvin Newman och ett par vänner satt och diskuterade sökmotoroptimering. Konversationen ledde in på en idé: Varför inte hålla ett par presentationer och diskutera digital marknadsföring?

Redan vid det första evenemanget så hade intresset växt och folk behövde nekas i dörren för att det inte fanns tillräckligt med plats. Ett par år senare är Brighton SEO ett av Europas största konferenser för digital marknadsföring med över 3500 besökare.

 

Varför valde vi besöka BrightonSEO?

Att få möjligheten att besöka en av Europas, om inte världens, största konferenser inom digital marknadsföring var en självklarhet för oss som åkte dit. Utöver värdet det ger oss som byrå så kan vi även växa som konsulter. Tiden är förbi där allt enbart handlade om organiska positioner – det har successivt blivit allt större där den organiska biten är en av många delar av det stora pusslet vi kallar marknadsföring på internet.

 

Tre viktiga teman som återkom

BrightonSEO är ett heldagsevenemang med flera talare från hela världen. Vi hade dessvärre inte tid att lyssna på allt då det var flera talare samtidigt i olika salar – däremot fanns det tre återkommande teman som alla lyfte.

 

Machine Learning

En av de hetaste trenderna just nu är machine learning som växer allt mer och mer. Men – vad är egentligen machine learning? Google hanterar en massiv mängd data och det blir allt mer omöjligt för Google att sköta om algoritmen på egen hand. Machine learning innebär (för Google) att man ger en maskin en stor mängd parametrar, resultat man vill uppnå och data för att genomföra det. Detta kan man sedan använda för att räkna ut den bästa algoritmen för att passa så många scenarion som möjligt. Det är inte heller bara Google som använder det utan även företag som t.ex. Moz, Ahrefs, Majestic med flera. Även som byrå är detta något man kan använda sig av – för att räkna ut, med hjälp av aggregerad data, vad den bästa strategin är för att bygga varumärket för våra kunder.

 

Vikten av varumärkesbyggande

Det andra som togs upp gång på gång, även på keynote från Rory Sutherland, är just att bygga varumärket istället för att fokusera på individuella sidor. Google kollar allt mer på auktoritära webbplatser och varumärken är starkt knutet till förtroende, både för besökarna och Google. Genom att lyfta ditt varumärke som helhet behöver man inte längre fokusera på sökord och placeringar. Det handlar om att nå ut överallt och utbilda besökaren: Visa att du är marknadsledande inom branschen.

 

Övervaka allt – alltid

Det tredje som var återkommande var just att alltid vara proaktiv när det kommer till ditt varumärke och Philip Gamble från Found.co.uk pratade väldigt mycket om att övervaka webbplatsen:

  • En teknisk SEO audit är så mycket mer än initiala analysen
  • Att hålla koll på om webbplatsen går ner
  • Om webbplatsens sidor är indexerade eller inte
  • Ha koll på att servern inte är överbelastad och påverkar hastigheten

Genom att vara proaktiv ska man hela tiden se ett projekt som pågående för att snabbt kunna reagera på situationer som uppstår. Det är betydligt bättre om man själv ser att hemsidan går ner och löser det direkt än att en kund kontaktar dig ett par dagar senare när skadan redan är skedd.

 

Vad tar vi med oss från Brighton?

Det bästa talet var utan tvekan Rory Sutherland som höll i konferensens keynote. Han talade mycket om det som redan nämnts tidigare under dagen och framförallt att “Se på saker som är objektivt lika, men subjektivt olika – eller vice versa.”

 

Förändra hur man ser på varumärket

Med citatet menar Sutherland att istället för att förändra sin produkt är det många gånger bättre att förändra hur människor uppfattar den. Ett exempel han tog upp var bland annat restaurangen Wagamama som har en skylt tydligt för alla som kommer in: “Snälla kom ihåg att slå på din mobiltelefon igen när du lämnar restaurangen.” Det antyder för besökarna att det är standard att stänga av mobiltelefonen när man kommer in. Om man istället skrivit: “Stäng av mobilen när du kommer in” hade ilska lätt skapats hos besökarna då de blir tillsagda vad de ska göra. Genom att ändra hur besökaren ser på ditt varumärke kan du med enkla medel skapa ett större värde utan att förändra produkten i sig.

 

Våra egna tankar

BrightonSEO har varit en lång, intressant och underhållande konferens. Vi har fått ny inspiration om metoder och genomföranden och speciellt intressant har det varit att så många lägger mer och mer vikt på varumärkesbyggande som en del av sökmotoroptimeringen. Största fördelen för Getupdated att besöka konferenser är inte alltid att lära sig nya saker utan att få träffa likasinnade som tänkt i samma banor som en själv kring nya trender och vad som kommer fortsätta vara viktigt. Det är också givande att få nya perspektiv på saker man redan gör ofta. Vi har träffat mycket folk, både talare till branschkollegor, där vi kunnat se hur de arbetar och värdesätter saker olika. Något som vi kommer kunna applicera i vårt dagliga arbete. För vår del, vi som besökte konferensen, så är denna den första utav många konferenser vi kommer besöka.

 
 

Begär offert - vi kontaktar dig

7 + 8 =

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng