BLOGG OM DIGITAL
MARKNADSFÖRING

Experimentera med Google Optimize

av | jun 5, 2017

 

Din webbsida är ofta det första intrycket dina kunder får av ditt företag. Internet och mobiltelefonen har förändrat hur kundresan ser ut och de allra flesta av dina kunder har redan kommit i kontakt med ditt varumärke flera gånger innan de gör ett köp. De spenderar mycket tid online och för dem är det första intrycket av dina digitala kanaler i många fall avgörande för om de gör ett köp eller annan typ av konvertering.Användarupplevelsen på din webbplats är en konkurrensfördel. 9 av 10 mobilanvändare kommer lämna en webbplats om den inte uppfyller deras behov och flera av dessa blir även mindre benägna att komma tillbaka eller köpa från företaget senare. En tredjedel kommer istället direkt gå in på en annan webbplats. Därför är det väldigt viktigt att erbjuda dina besökare både bra och informativt innehåll samt snabba och enkla vägar till konvertering.Att veta hur just dina kunder fungerar behöver inte vara en gissningslek. Med hjälp av A/B-tester kan du experimentera dig fram till en effektivare design och layout på din webbplats som leder till fler konverteringar.

 

Det här är en utav grundpelarna i konverteringsoptimering. A/B-test är en av de mesta kostnadseffektiva sätten att höja din konverteringsgrad och nu har Google gjort det ännu enklare genom att göra Google Optimize, deras eget testverktyg, gratis för alla. Det är en förenklad variant av Google Optimize 360 men för enklare test är det riktigt bra och för många kan det vara en ingång till att börja experimentera sig fram till bättre resultat.

 

Vad är A/B-testning?

Ett A/B-test är när man ställer originalversionen av sin webbplats mot en eller flera testversioner där man gjort mindre förändringar. Det kan vara så enkelt som att byta färg på en knapp eller ändra en text. Men det kan också vara att flytta element, plocka bort element eller liknande. Under en tid skickar man sedan slumpmässigt sin trafik till de olika versionerna och ser om konverteringarna påverkas. Den versionen som presterat bäst implementeras sedan på webbplatsen.

 

Hur A/B-testar man med Google Optimize?

Det är enkelt att börja använda Google Optimize, det är en extra rad i ditt Google Analytics-script och ett extra script för att förhindra att testversionen flimrar. Du börjar med att logga in på Google Optimize med samma konto som du använder till Google Analytics och skapar ett konto sedan lägger du till din webbplats och kopplar ihop med Google Analytics. Därefter får du koderna som ska läggas in på din webbplats för att testerna ska fungera. För att det ska vara enkelt att redigera har Google skapat en visuell redigerar som du laddar ner som ett plugin till Google Chrome. Då blir det enkelt att skapa ett test och ändra på element.

 

Vad behöver man tänka på när man experimenterar?

  1. Skapa en genomtänkt hypotes innan du skapar dina olika versioner av webbplatsen. Basera dina hypoteser på data från t.ex. Google Analytics eller en heatmap.
  2. Gör ett experiment i taget. Om du testar för många saker samtidigt i dina olika versioner så är det svårt att analysera exakt vad som ledde till fler konverteringar.
  3. Låt testet gå en bra stund så att du får in mycket trafik. Beroende på hur mycket trafik du har till din sajt så kan testen behöva rulla olika länge. För att kunna se en sannolik trend måste du ha ett signifikant underlag.

Läs mer om Google Optimize här.

 
 

Begär offert - vi kontaktar dig

10 + 12 =

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng