BLOGG OM DIGITAL
MARKNADSFÖRING

E-handelsforum 2017

av | sep 29, 2017

 

Getupdated var och besökte Postnords årliga event E-handelsforum i Borås för att få en bredare insikt om framtidens e-handel.Även i år var Getupdated på E-handelsforum som äger rum på Åhaga i Borås, där det som vanligt var nära på fullbokat (700 anmälda i år), så det bjöds på mingel med mycket människor, kaffe och fika. Även om detta kan låta som anledning nog att rättfärdiga ett besök var huvudsyftet för besöket att få ta del av föreläsningar från olika grenar inom digital handel, allt från hur HM hanterar logistik till hur vi som människor reagerar på reklam från en neurologisk synpunkt. Genom att förstå utmaningarna våra e-handelskunder står inför kan vi hjälpa dem bygga bättre digitala strategier.

Hela mässan pågick från 09 till 17 vilket innebär att det är en stor mängd information på en gång och mycket att sammanfatta i ett blogginlägg. Trots mängden olika talare inom olika ämnen såg vi en röd tråd som återkom gång på gång; logistik och leverans. Detta var kärnämnet för många och starkt kopplat till kundnöjdheten. Kunderna förväntas kunna bestämma leveranssätt när de vill, hur de vill, och vart de vill. För att göra det enkelt för er som inte hade möjligheten att komma dit på ett fysisk besök kommer vi att sammanfatta de viktigaste punkterna varje föreläsare tog upp längre ner.

 

Prisutdelning

 

Vinnare av svenskarnas favoritbutik på nätet 2017

Postnord höll en omröstning med över 6000 svenska e-handlare som röstat om sin favoritbutik år 2017. 1:a plats: Apotea 2:a plats: Adlibris 3:e plats: CDON.com

“Vad är den viktigaste delen i köpet för kundnöjdheten?” – Leveransen. Apotea siktade på att lägga till 10 nya leveranssätt under 2017, och har nästan uppnått detta.

 

Höjdpunkter från E-handelsforum 2017

 

Ian Jindal

Founder & Editor in Chief på Internet Retailing

 

  • Kundupplevelsen genom hela kanaler viktigast, allt från första intryck till vara på bordet. Ian belyser ett exempel om isklättring, Många marknadsförare prioriterar kundens intention fel och tänker att deras kunder vill köpa produkter för detta. I verkligheten klättrar kunden endast 15 dagar om året men tänker på det, vill prata om det, lära sig mer om det 300 dagar om året.
  • Utnyttja resurser på rätt sätt inom bolag, en människa är inte gjord för att sitta framför Excel i 10 timmar, medan detta inte är något problem för en dator som lär sig hantera filen via machine learning. Människan bör fokusera på sin kreativa och utforskande sida medan hen får de enformiga momenten utförda av en maskin.
  • Marknadsplatser (t.ex. Ebay och Amazon) har växt enormt det senaste. Ett exempel Ian ger är Allegro, en marknadsplats helt på polska som är en av de 20 största sajterna i Europa. Många e-handlare bör se över möjligheterna att lista sina produkter på marknadsplatser om de har lager för det och han anser att det är den största förändringen de kommande åren.

 

Postnord

 

  • Kommer att börja med leverans på lördagar samt hemleverans som standard kvällstid (18-21). De första områden där detta sjösätts är Stockholm, Göteborg och Malmö. Lansering sker under hösten.
  • De största drivkrafterna för konsumenter på nätet är att det är bekvämt,enkelt samt att leveransen är anpassningsbar.
  • I Postnords nya app kommer du kunna ändra dina leveranspreferenser om du får förhinder när hemleveransen är beräknad att komma.

 

Jessi Baker

Logistic-expert på Provenance

 

  • Idag litar folk generellt sett mer på sajter som har någon form av trovärdig märkning, exvis AAA-kreditvärdighet.
  • Detta administreras idag av en central organisation, något som gör att det kan utnyttjas av skrupellösa aktörer. S.k. “Trust” idag medför viss risk.
  • Jessi Baker menar på att man ska använda en form av datalager/kod som kallas “Blockchain”. Från Wikipedia: “En blockkedja, på engelska blockchain, är en distribuerad databas, där varje nod automatiskt verifierar ändringar och tillägg som görs på någon av de andra noderna.”
  • Bitcoin var först med att använda detta. Provenance har som idé att hjälpa företag med märkning av produkter via en blockchain. Exempel på användningsområden här är då ekologisk mat, där man kan följa varje enskilt steg i kedjan från gård till butik via en blockchain som verifieras av “Internet” snarare än en enskild organisation.

 

Fredrik Boije & Linda Johansson

Head of Logistics & Sustainability Manager på Hennes & Mauritz

 

  • Bara för att man har ett stort varumärke är man inte en stabil aktör. Förr i tiden var Kodak det självklara valet för fotografi men idag kommer knappt någon ihåg dem, samtidigt som fotografier tagna i världen har ökat explosionsartat. HM var inte de första att anamma e-handel fullt ut men har lagt betydligt större resurser på det än tidigare år för att inte bli som Kodak.
  • 2040 planerar hela HMs kedja vara klimatpositiv, dvs att deras affär blir en vinst för miljön.

 

Karl Andersson

Founder & Co-Founder Matsmart

 

  • Enligt Karl är ett stort lager och fungerande logistik den största prioriteringen, fungerar inte detta går hela planen söderut.
  • Ett företag bör inte försöka kontrollera någonting som är i sin natur okontrollerbart, många misslyckas genom att vilja ha kontroll över hela sin resa och missar sin möjlighet för rapid expansion.
  • Idé är 20%, genomförande 80% av ett lyckat projekt.
  • Matsmart lyssnade även på sina kunder istället för digitala rådgivare när de la ut långa Facebook-poster med berättelser från lagret. Detta var uppskattat bland kundkretsen och delades i mängd på sociala medier, så det är viktigt att vara lyhörd inför vad ens tilltänkta målgrupp vill ha.

 

Charlotte Svensson

Affärsområdeschef Communication Services på Postnord (och tidigare Bonnier)

 

  • Algoritmbaserat innehåll möjliggjorde en digitalisering av DN.se. Siffror som genomsnittstider och dylikt ger sällan hela bilden och man missar ofta det innehåll som inte blir konsumerat överhuvudtaget. DN lägger mycket stort fokus på att se till att rätt innehåll kommer till rätt prenumerant, baserat på tidigare nyhetskonsumtion.
  • Den största förbättringen DN.se såg för antalet betalande användare var en förenklad betalningsprocess. Är det inte extremt enkelt att bli kund så blir inte besökare kunder.
  • Ett måste är att rubriken ska spegla innehållet i artikeln, allt annat ger en missnöjd läsare.

 

Mike Storm

Master of Sales and Project Management på Neurons INC

 

  • Mike pratade mycket om att människor i grund och botten inte är rationella. Vi tenderar att bygga en komplett bild av inkomplett information, vilket leder till felaktigheter.
  • Neuroscience inc. har utvecklat en produkt som mäter hjärnaktivitet kombinerat med en eyetracker. De kan alltså se hur hjärnan reagerar på visuella intryck.
  • Han visade exempel på hur en likadan annons upplevdes på olika sätt i print, på en vanlig datorskärm och på en mobilskärm. En slutsats kunde ganska snabbt dras att det är stor skillnad på hur intryck bör ges på de olika skärmarna. Något som gav en positiv reaktion i print ledde till rappt intressetapp på mobilskärm (då kom den positiva reaktionen när användaren hittade hur man stängde ner annonsen).
  • Mike tror att det inte är många år kvar innan man har en webbdesign som kan styras av en bärbar enhet som läser av EEG (“hjärnvågor”).

 

Tobias Ahlin

Experience Design Director på Minecraft (och tidigare Spotify)

 

  • För att förstå hur man tar sig framåt som företag behöver man skapa en nyanserad bild av världen och ens kunder, något som inte A/B-test och korta svar kommer ge dig.
  • Det är lätt att fastna i ett dogmatiskt tänkande, något som är dåligt för en affär. Att vara öppen för alla former av idéer och infall är mycket viktigt för att utveckla sin kundupplevelse åt ett positivt håll.
  • Det viktigaste för att lyckas som ett team med sina mål är att studera och hylla misslyckanden, dokumentera vad ni inte är eniga om, våga misslyckas och alltid skriva ner sina ideér.
  • Assisted Reality kommer förmodligen göra stort intryck på marknaden men det viktigaste är inte att komma först med det utan att göra det bäst.

 

Kyle Lacy

Vice President of Marketing på Lessonly

 

  • Kyle menar att vi närmar oss en ny revolution av information, en värld där data driver nästan alla beslut idag.
  • En undersökning de gjort visar på att 52% av de tillfrågade användarna byter webbplats om inte innehållet är personifierat.
  • Micro moments är avgörande för kundresan idag och förståelse för vad kunden vill och när den vill det är det som gör en affär eller inte.

 

Ida Hult

Futurist & Etnolog

 

  • Ida pratade mycket om hur morgondagens konsumtionsmönster skulle kunna se ut.
  • “Människor säger inte vad de tänker, gör inte som de säger och vet inte vad de känner.”
  • Desto mer val vi får, desto mindre tid får vi över till att välja. Idag letar vi autentiska erfarenheter, gärna med ett högre syfte. Det är därför extra viktigt att man kommer att kunna erbjuda tydliga val som gärna får prata om positiv påverkan i framtidens handel.

 

 
 

Begär offert - vi kontaktar dig

13 + 8 =

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng