BLOGG OM DIGITAL
MARKNADSFÖRING

12 punkter du bör ha koll på inför Black Friday

av | nov 26, 2019

Igår gick startskottet för Black Week och förmodligen svämmar även din inkorg över av kampanjer och erbjudanden från e-handlare.
Har du följt vår bloggserie har du nu koll på hur man skapar bra Google Ads-annonser, en responsiv hemsida, förbättrar laddningshastighet och vikten av tydliga CTA-knappar.

Är du en av de e-handlare som avstår från att ha erbjudanden hela veckan men som istället kommer lägga allt krut på Black Friday? I denna veckas blogginlägg har vi skrivit en checklista med punkter som kan vara bra att tänka på.

1. Sätt upp mål

  • Vilka mål är viktiga för dig att uppnå? Det kan handla om att få mer trafik till hemsidan, öka kännedomen om varumärket, samla in mailadresser, öka försäljningen med mera.

2. Sätt en budget

  • Vilken budget har du för marknadsföringen? Hur mycket kan du sänka priserna?

3. Håll koll på dina leveranstider

  • Ingen vill ha missnöjda kunder, som e-handlare är det viktigt att hålla de leveranstider som lovats – lova inte för mycket!

4. Ha unika erbjudanden varje timma

  • Istället för att ha en generell kampanj för hela sidan kan du genom att ha unika erbjudanden varje timma bygga upp en ”hype” kring ditt varumärke och produkter.
  • Erbjud gärna ”VIP-kunder” något extra – ett exempel på detta kan vara att de via nyhetsbrevet får ta del av det unika erbjudandet 15 min före de nya kunderna.
  • Glöm inte informera nya kunder att de kan ta del av ”VIP-erbjudandet” om de skriver upp sig på nyhetsbrevet! (Detta är även ett bra sätt att samla in e-post adresser)
  • Ha en ”countdown timer” som räknar ner tiden för hur länge det aktuella erbjudandet gäller. Detta gör besökaren medveten om att erbjudandet är tidsbegränsat och skapar köplust. Se till att denna syns tydligt, gärna längst upp på sidan.
  • Glöm inte att informera om erbjudandet i dina sociala kanaler! Inlägg i sociala kanaler hjälper till att skapa engagemang i form av likes, delningar och i bästa fall konverteringar!

5. Fyll på med nyheter på hemsidan precis innan Black Friday

  • Detta kan låta konstigt, men det är ett bra sätt att visa besökare att något mer än Black Friday händer på hemsidan.
  • Glöm inte berätta om nyheterna i dina nyhetsbrev!

6. Erbjud kunden gratis frakt

  • Genom att erbjuda kunderna gratis frakt ökar chanserna till att sälja produkt med 88%.
  • Det kan låta dyrt men glöm inte att räkna med fraktavgiften i det nedsatta priset, på så vis minskar din förlust samtidigt som du får en nöjd kund som förhoppningsvis blir återkommande.

7. Erbjud kunder en liten gåva i samband med köp

  • Det kan låta fånigt men studier visar att detta är en gest som många kunder uppskattar och lägger på minnet, förhoppningsvis blir din e-handel ”top of mind” nästa gång de ska handla
  • Gåvan behöver inte vara dyr, men tänk på att den ska vara relevant till ditt sortiment -Säljer du köksprylar är inte en mössa som gåva relevant till din verksamhet.

8. Glöm inte påminna om den övergivna kundkorgen

  • Övergivna kundkorgar har nog de flesta e-handlare upplevt, orsaken till varför de blir övergivna kan variera. Ett bra sätt att påminna kunder om varorna i kundkorgen är att skicka ut ett mail med en påminnelse. Vi människor är visuella – glöm inte bilder på vilka varor som väntar på dem i kundkorgen, detta kan väcka köplusten ännu en gång.

9. Ha en tävling för ”VIP-kunder”

  • Anordna en tävling för ”VIP-kunder” där du delar ut ett pris. (förslagsvis ett pris av ett högre värde än de gåvor du skickar med) Priset bör vara något som kunderna vill ha och som givetvis är relaterat till din verksamhet.
  • Glöm inte informera nya kunder om att även de kan delta i denna fantastiska tävling.
  • Skriv om tävlingen i dina sociala kanaler för att öka medvetenhet, likes och delningar!

10. Erbjud förlängt öppet köp

  • Distanslagen säger att e-handlare enligt lag måste erbjuda minst 14 dagars öppet köp.
  • Många passar på att handla sina julklappar under Black Week, genom att erbjuda öppet köp till efter jul kan detta bli en avgörande faktor om kunden väljer att handla hos just dig.

11. Gör köpprocessen smidig

  • Har du satsat på en smidig köpprocess där kunden inte behöver fylla i massa uppgifter om sig själv har du skapat goda förutsättningar för att nå dina uppsatta konverteringsmål.

12. Glöm inte Cyber Monday

Detta är några av de åtgärder du som e-handlare bör ha i åtanke inför Black Friday, vill du ha hjälp med att implementera någon av punkterna eller har du andra frågor kring hur man ska lyckas med marknadsföringen?
Vi finns här för dig, kontakta oss så berättar vi mer.

I nästa veckas blogginlägg kommer du kunna läsa mer om vad du ska tänka på när du förbereder din SEO inför julhandeln.

Begär offert - vi kontaktar dig

6 + 3 =

Kontakta oss - begär offert

Kontakta oss - begär offert

Vi tar gärna kontakt med dig för att lämna offert på våra tjänster: Hemsidor, E-handel, SEO, Google Ads.

Vi kontaktar dig inom kort!

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng