Den 20 mars anordnades den årliga E-handelsdagen i Borås – en fullspäckad dag med intressanta föreläsningar inom e-handel, logistik och teknik. Vår praktikant Max Klang var på plats och fick upp intresset för AI och vilken roll den har för framtidens e-handel.

Vad är AI?

Artificiell Intelligens (AI), även kallat ”Machine Learning” är en intelligens som uppvisas av maskiner istället för exempelvis människor eller djur. AI är alltså en intelligens i maskiner och vi människor och djur har en naturlig intelligens. AI är också namnet för akademiska studieområden som forskar och studerar om hur man skapar datorer och datorprogram med ett intelligent beteende.

Man kan säga att det handlar om att bygga maskiner som ska klara av det som vi människor redan gör fast på ett smartare och snabbare sätt än vad vi gör idag.

Vilka jobb kan tas över med hjälp av AI?

Hur långt har vi kommit och hur har utvecklingen sett ut med AI? Många har funderingar och många ser det som ett hot mot mänskligheten. Kanske förknippar man AI till Terminator som dyker upp som en robot och ska förstöra för oss människor. Skämt åsido – det man tänker på är ju naturligtvis vilka jobb som kan tas över med hjälp av AI. Vilka är de första tänkbara jobben som kommer ersättas av AI? Enligt Antrop så är det framförallt yrken och arbetsroller som inte förhåller sig till emotionellt eller kreativt tänkande, alltså yrken som består av enklare kognitiva och fysiska arbeten. Exempel på sådana yrken är lastbilschaufförer, telefonförsäljare, kassapersonal och läkare. Jobb som har låg risk för automatisering är bland annat designers, konstnärer, lärare och sjuksköterskor – kanske är något att tänka på om vill vidareutbilda sig.

E-handel med AI?

När det kommer till e-handel kan man bland annat använda AI för att göra sin affär mer personlig. Att göra sin e-handel mer personifierad med hjälp av AI är något som är och kommer bli ännu viktigare då konkurrensens blir allt tuffare då fler aktörer kommer vilja satsa på e-handel. Personifierad e-handel med AI sker genom användning av ”Recommender Engines”, vilket innebär att man visar produkter med hjälp av data som samlats in och med hjälp av AI kunna rekommendera produkter som besökaren troligtvis kommer gilla. Detta är inget manuellt arbete utan sker endast genom AI. Något som e-handlare bör implementera för att utveckla sin affär och förbättra sin konverteringsfrekvens.

En annan viktig del som växer är användning av ”Visual Search” där man med AI kan hitta likande produkter med hjälp av en bild. Exempelvis om du hittar en jacka du gillar så laddar du upp bilden i sökfunktionen – det AI gör då är att hitta liknande produkter som är av relevans till bilden. Hittar man saker man gillar så är detta ett riktigt bra sätt att hitta liknande produkter. Det finns en rad olika aktörer på marknaden som redan använder sig av ”Visual Search” – Alibaba och Amazon är några stora kända inom digital handel att nämna. Även Asos använder sig av tekniken – ladda ner deras app och testa själva!

Läs mer om hur AI påverkar den svenska e-handeln här.

Människan i fokus

Man kan tycka det är hemskt att saker tar över men tänker man tillbaka så har det hänt tidigare. Kan det vara så att vi människor överlag är rädda för stora förändringar? Men samtidigt som yrken och jobb atomiseras ersätts av AI så kommer det även komma nya yrken och jobb. Vi får se ljust på vad AI och Machine Learning har att erbjuda även om det finns oerhört många saker att tänka på. En aspekt som är viktigt om man kollar på utvecklingen av just AI är den mänskliga och att den ska passa alla individer på den här planeten. Vilka utvecklar tekniken och för vilka utvecklar de tekniken? Enligt en artikel från The Atlantic beskriver de att AI är bättre att diagnostisera hudcancer på ljusare hy än mörkare hy. Lär man algoritmen en sak så kommer den förhålla sig till det? Här är det upp till organisationerna som utvecklar tekniken att se över och ta sitt ansvar. För såklart ska AI vara för alla!

Artikeln från The Atlantic finns att läsa här.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2018/08/machine-learning-dermatology-skin-color/567619/

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng