1. Sluta länka

Du har säkert hört det eller så kommer du garanterat att få höra det – länkar har ingen betydelse längre. Visst, länkar har förlorat lite i sin betydelse men är fortfarande en av dem starkaste signalerna vad gäller Googles bedömning av din hemsida. En länk som är utförd på rätt sätt från rätt hemsida ger dig större möjligheter att ranka högre.

Så vad du än gör under 2019 – fortsätt arbeta med dina länkar men gör det på rätt sätt.

 

2. Ha inställningen att strukturerad data bara är skitsnack

Ja, vi vet att strukturerad data inte har någon direkt påverkan på din ranking men det är fortfarande viktigt för en god SEO.

Sökmotoroptimering handlar i grunden om att hjälpa sökmotorer att förstå vad varje unik sida faktiskt handlar om. Detta för att de ska kunna ge dig som söker ett så korrekt och relevant resultat som möjligt. Det är här strukturerad data blir så kraftfull. Genom att märka upp ditt innehåll och förklara vad det är du faktiskt erbjuder på din hemsida, gör du det lättare för sökmotorerna att förstå ditt innehåll. I förlängningen innebär detta att du blir mer relevant i de sammanhang du syns, vilket ger en högre CTR (click-through-rate) och fler besökare (rätt besökare) till din hemsida. Det är ju det som är syftet med SEO, eller hur!?

3. Att det är okej att vänta 11 sekunder på att sidan ska ladda

Vi vet att laddningshastigheten kan påverka rankingen på Google, men hur viktigt är det? Är laddningshastighet verkligen en aspekt som är värd att lägga ner tid på?

Användare idag förväntar sig snabba webbplatser och undersökningar visar en markant ökning på avvisningsfrekvensen redan efter 2 sekunders laddningstid. Laddningshastigheten är dessutom en del i Googles algoritm som påverkar er webbplats ranking. Förutom att laddningshastighet påverkar användarupplevelsen och bidrar till lägre avvisningsfrekvens, är det även en rankingfaktor att räkna med.

Att minska på redirects, komprimera filer och bilder, optimera bilder och använda cashe är bara några exempel på åtgärder som bidrar till kortare laddningstid och i förlängningen bättre ranking och fler konverteringar.

 

4. Bara köpa annonser och tro att man rankar högt

Det finns en myt som säger att om du köper Google annonser, kommer du ranka högre även organiskt. Det stämmer inte. Den sökrobot som utvärderar målsidor för Google Ads är inte samma sökrobot som utvärderar sidor för sökmotoroptimering.

Myten har antagligen startats för att målsidan behöver optimeras för Google Ads och det gynnar även sökmotoroptimeringen. Till exempel ska sökord finnas i titel och rubrik samt att målsidan ska vara relevant för sökordet du budar på. Det kan göra att Googles organiska sökrobotar ser den sidan som de tidigare kanske ignorerade. Just för att den är mer relevant för sökordet nu.

För att ha större chans att ranka högre i sökresultatet på Google är det mer du behöver se över än rubriker, titlar och relevans. Läs mer om hur du kan optimera din sajt här: https://torgetupdated.se/seo-skola/

 

Tycker du att det låter krångligt? Läs mer om sökmotoroptimering här eller kontakta oss på Torgetupdated så hjälper vi dig!
Tel: 0200-119 119
Mail: kundservice@torgetupdated.se

 

Jag accepterar att denna webbplats använder sig av cookies enligt vår integritetpoilicy för att förbättra min användarupplevelse. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng